Morski čudež je pristen”
Strokovna žirija jubilejnega, 50. mednarodnega slikarskega Ex-tempora Piran je častno priznanje za mladega avtorja podelila sliki Miracolo di mare (Morski čudež)avtorice Petje Novak. Po podelitvi pa je zaokrožilo anonimno pismo, ki je postavilo pod vprašaj izvirnost dela; opozarja namreč na veliko podobnost z avtorsko zaščiteno sliko iz serije Matchbox, ki jo je ameriška likovna ustvarjalka Erin Ashley naredila pred štirimi leti. Mednarodna strokovna žirija, ki ji predseduje Aleksander Bassin odgovarja: delo Novakove je avtentično.
PIRAN, LJUBLJANA > Sliki Erin Ashley in Petje Novak laičnemu očesu ne vzbudita veliko dvomov; tako kompozicijsko kot tudi barvno sta si izjemno podobni. To pa za odločitev, ali gre za plagiat ali ne, ni dovolj: “Slika Petje Novak je njeno avtentično delo, kar je žirija lahko ugotovila, potem ko je preverila avtoričino bogato likovno gradivo, izraženo v osnutkih, ki jih je pripravljala ves čas, dokler ni prišla do končne izvedbe, ki po izraziti figuralni motiviki (zlasti plavajočega kita, morske favne in flore) temelji na izročilu o nasedlem kitu v 16. stoletju v Piranu. Podnaslovitev Miracolo di mare je verbalni povzetek iz te legende,” je v imenu mednarodne strokovne žirije, ki je presojala o letošnjih delih na slikarskem Ex-temporu, zapisal njen predsednik Aleksander Bassin.
Glede očitkov o podobnosti, vprašanja o preverjanju izvirnosti in kriterijih izbora žirija meni, da je po postmoderni in v postmedijski umetniški paradigmi govorjenje o plagiatu nesmiselno: “Umetniki imajo svobodo preinterpretiranja, citiranja, apropriiranja ... po principu prehajanja med mediji in svobodnega povzemanja v univerzumu podob.” Sliki Petje Novak tako ostaja častno priznanje, prav tako bo Miracolo di mare še naprej del razstave, ki je v piranski Mestni galeriji na ogled do 3. oktobra.
Delo ameriške umetnice je leta 2012 kuratorica Paola Trevisan uvrstila na mednarodno umetniško razstavo Liberated Dreams; med drugim je objavljeno na plakatu in na naslovnici kataloga te razstave, na kar je medije in žirijo opozoril avtor anonimnega pisma. Petja Novak zagotavlja, da dela Ashleyjeve doslej ni poznala. “Izhajala sem iz neke svoje stare slike, na kateri sem upodobila surferja na valovih,” pojasnjuje študentka tretjega letnika kiparstva na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost. Povedala je, da je sliko Miracolo di mare delala v Piranu, kjer sicer preživlja poletja, in vanjo vključila detajle, ki jih videva - angleško petjambornico, ki pogosto pripluje v piranski mandrač, staro cipreso, piransko hiško, puhaste oblake pred nevihto ... ter vse to beležila v svoj risarski dnevnik in za sliko pripravila več skic. Navdih za naslov je našla v stari piranski legendi Miracolo di mare - ta pripoveduje o kitu, ki je v piranski zaliv priplaval v 16. stoletju.
Z očitki, da je delo, ki ga je strokovna žirija piranskega ex-tempora nagradila, plagiat, so se v Obalnih galerijah soočili že lani, ko je piranski akademski slikar Matjaž Borovničar opozoril na spornost slike Mateja Čepina. Njegovo delo The Storm naj bi bilo plagiat fotografije Infectious PneumoniaAndresa Serrana. Na vprašanje, ali tovrstni primeri škodujejo ugledu piranskega Ex-tempora, najstarejše tovrstne prireditve v Evropi, Jelka Pečar, v.d. ravnatelja Obalnih galerij, odgovarja, da predvsem dvignejo precej medijskega prahu. Kot je dodala, pravilnika o sodelovanju na Ex-temporu Piran ne nameravajo bistveno spreminjati. Razmišljajo pa, da bi v prihodnje sodelujočim avtorjem v podpis predložili izjavo, s katero bi slikarji potrdili, da je delo, ki so ga oddali, avtentično.
MAKSIMILJANA IPAVEC
No comments:
Post a Comment