Saturday, December 19, 2015

Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja
SIGNUM - kolektivni, selektirani, tematski, likovni projekt
otvorenje / apertura:
subota / sabato, 19. XII. 2015. u 19.00 h, Gradska galerija Fonticus Grožnjan
Izložbu će predstaviti kustos projekta Eugen Borkovsky
autori:
Nataša Bezić, Matjaž Borovničar, Darko Brajković Njapo, Vedran Burul, Nina Butorac, Marina Crnomarković, Damir Čargonja Čarli, Tajči Čekada, Bruna Dobrilović, Slađan Dragojević, Bogomir Duzbaba, Djordje Djordjevic, Fernando, Lana Flanjak, Krešimira Gojanović, Željka Gradski, Igor Gustini, Mila Gvardiol, Slavica Isovska, Pamela Ivanković, Armano Jeričević, Saša Kosanović, Jelena Kovačić, Edvard Kužina, Gordana Kužina, Branka Kuzmanović, Miranda Legović, Milan Marin, Slavica Marin, Mirjana Matić, Snežana Mirotić, Vera Muzić, Tamara Nedeljković Vukša, Zoltan Novak, Bruno Paladin, Vesna Paladin, Tereza Pavlović, Renata Pentek Šimoković, Iva Pevalek, Ana Piljić Mitrović, Iris Poljan, Dijana Rajković, Relja Rajković, Refik Saliji Fiko, Irena Škrinjar, Dorotea Smrkinić, Krešimir Sokol, Luiza Štokovac, Krunislav Stojanovski, Damir Stojnić, Eni Šuperina, Goranka Supin, Noel Šuran, Mirjana Tomašević, Zlata Tomljenović, Bruna Tomšić, Miriam Elettra Vaccari, Urša Valič, Asja Vasiljev, Marko Vukša, Andrej Zbašnik
autor projekta / autore del progetto: Eugen Borkovsky
O projektu SIGNUM
Ovaj projekt je nastavak kolektivnih umjetničkih problematiziranja na različite teme. Nakon serije projekata koji su polazili od osnovnih likovnih pojmova, primjerice, tri osnovne boje, pa ritma, linija, i drugih, ovaj put izložba propituje ZNAK. Zadatak je bio vizualnim propitivanjem, likovnim i nelikovnim sredstvima i materijalima prikazati, predstaviti, dokumentirati i ilustrirati situacije koje tematiziraju ovaj pojam. Dogodilo se da rezultati izložbe radova označavaju, bilježe ovo vrijeme, kao neka vrsta vizualizirane memorije.
Samoj biti umjetničkog oblikovanja pripada ideja znaka. Svaki likovni rad je poruka, znak znakovima. Pred nama su pitanja dijaloga znakova, dijaloga znakovima, znakovi dijaloga... Oni mogu biti upućeni od strane autora samome sebi, drugom autoru, i naravno publici/promatraču. Artističkim znakovanjem osobna psihološka stanja povezuju se s realnošću uz preklapanja s pitanjima identiteta i pozicioniranja u prostoru i vremenu.
Primjećujemo da je svakodnevica pretrpana znakovima, stalnim nametanjem slika i zvuka, naročito u elektroničkim medijima, što predstavlja stalno forsiranje reprezentiranja. Grubost pravila, sistema normi koje nameće određeni kulturni krug rezultira interakcijom koja ima karakter borbe u kojoj se instinktivnoj snazi individualnih stremljenja opire represivna narav društvenih zadatosti. Tako je potrebno očistiti i izoštriti čula da bi se moglo distancirati od pretrpanosti i prepoznati značenja i kvalitete umjetničkog predmeta. Svijet mentalne slike (Paul Virilio) u našim percepcijama približio je original i iluziju, ali je udaljio estetičko iskustvo od stvarnosti. Događa se manipulirano vizualno/zvučno iskustvo uslijed kojega ne zamjećujemo divljanje ekonomske, religijske i političke moći. Problem civilizacije nisu niti vjere, niti državice niti politika, lijevo ili desno usmjerena, već nepravedna preraspodjela dobara, prihoda, ostvarenih vrijednosti.
I ovaj projekt pokazuje, svjedočenjem radova, ne samo usko likovni dijapazon promišljanja, već oslikava stanje recentnog povijesnog trenutka. Mnogo radova vizualno komentira društvene i političke teme. I mi smo svjedoci oblaganja bodljikavom žicom granica mnogih evropskih samozadovoljnih državica, izdvojenih od ostatka svijeta nacionalnom važnošću. Populističko određivanje značenja nacionalnih parcela nešto znači samo neukom puku koji se, unutar nacionalnog zahoda, bez obzira na smrad, osjeća sigurnije. Na mreže i žice se više i ne obaziremo, svjedoci smo okruživanja imanja, turističkih naselja, a evo, ponovno i država.
Pored aktualnosti trenutka, ovaj projekt predstavlja likovno-tehničko problematiziranje oblika i boja. Neki umjetnici komentiraju i iznose na vidjelo oprečne pojmove, predmete ili stanja. Neki su usmjereni na pojavnost ili propitivanje situacija iz povijesti umjetnosti. Radove možemo prihvaćati zasebno ili u kolekciji. Autori nas podsjećaju da su razumijevanje i spoznaja uvijek provizorni procesi koji zahtijevaju stalna razmatranja koja nemaju svršetak.
Ovisno o prispjelim i izabranim radovima, iskristalizirao se projekt koji rezultira kolektivnom izložbenom prezentacijom. Od pristiglih 85 izabrana je 61 autorica i autor te njihovih stotinjak predmeta/artefakata. U ovoj godini, u kojoj obilježavamo 50 godina Grada umjetnika, dogodio se rekordan broj prispjelih radova za selekciju. Ovo veseli jer dokazuje da se likovni, tematski, kolektivni projekti u Gradskoj galeriji Fonticus na Grožnjanu doživljavaju kao značajne situacije. Zahvaljujem svima na učešću i suradnji!
Eugen Borkovsky, XII. 2015.Matjaž Borovničar slijedi svoj autorski način vizualnih istraživanja znakova. Na ovom radu donekle je zanemareno opće znakovlje, a promišljanje je okrenuto vizualizaciji osobnog stanja. Umjetnik linijskim rasterima tvori zatvoreni sustav. Simetrična kompozicija prednje plohe nastavlja se i produžuje na bočne stranice pa rad možemo doživjeti kao objekt. Pojavljuju se tonovi postignuti slojevanjem. Ovaj zatvoreni mikrokozmos obiluje kontrastima i šarama. Pred nama su slojevi, kolaž grafičkih, printanih segmenata koji kao da titraju svojim linijskim tokovima i međusobnim preklapanjima. Poput doživljaja kaleidoskopa prisiljeni smo pogledom istraživati ponuđeni rad.
Dojam mističnosti, prikrivenosti značenja, autor postiže intenzitetom rasporeda i izmjenom smjerova trakastih formi. Uporabom crvene i crne boje, čini se kao da je autor želio postići kod promatrača stanje konfuzije i nesigurnosti koje nam suvremeno vrijeme grubo nameće. Raspad kapitalističkog sustava nudi smušenost jer, zbunjena osoba bombardirana informacijama koje joj ne trebaju, teže postiže koncentraciju, duhovni mir, staloženost kako bi promislila o stanju okoline. Jedan od mogućih doživljaja mogao bi biti geometrijom prikriveni oblik insekta. Naziv kojeg autor daje radu: Iluminati, navodi nas na asocijacije o tajnim organizacijama za koje se tvrdi da dirigiraju stanjem Svijeta. Njihovo znakovlje je dobrim dijelom vizualno poznato, ali im je često značenje zasjenjeno tajnovitošću i karizmom zabranjenog znanja. Ovaj rad je likovno stabilan, a značenjski problematizira suvremenost. Izgleda da teorija zavjere nije samo teorija.

No comments: