pečatljiv i promišljen rad na temu ovog projekta podastire Matjaž Borovničar. Polazeći od sebe, svog lika, problematizira univerzalno moguće stanje egzaltirane osobe nudeći portretne izreske. Tako na papirnatoj podlozi nalazimo snažno kontrastirana lica čija se mimika kreće od smirenijeg ka paničnom izrazu. Kontrast je ponegdje izmaknuo dijelove glave, pa do izražaja dolaze usta, nos ili oči. Već izražajne, panikom deformirane izraze lica, pojačavaju pridodane drvene kocke na kojima nalazimo izreske tih istih lica s papira.
Kocka je oznaka igre, nesigurnosti, „kocke koja je bačena”... Svjetlo autoru služi za dobivanje dojma jer on, oduzimajući srednje tonove i kontrastirajući fotografije, dobiva na dramatičnosti i ozbiljnosti poruke koju iskazuje. Ovime kao da autor provokativno propituje svoje osobno stanje, a promatrač prepoznaje stanja u kojima se i sam ponekad može pronaći, posebno u ovo vrijeme agresivnog konzumerizma, populizma i nametnute nesigurnosti egzistencije.
Kocka je oznaka igre, nesigurnosti, „kocke koja je bačena”... Svjetlo autoru služi za dobivanje dojma jer on, oduzimajući srednje tonove i kontrastirajući fotografije, dobiva na dramatičnosti i ozbiljnosti poruke koju iskazuje. Ovime kao da autor provokativno propituje svoje osobno stanje, a promatrač prepoznaje stanja u kojima se i sam ponekad može pronaći, posebno u ovo vrijeme agresivnog konzumerizma, populizma i nametnute nesigurnosti egzistencije.
Eugen Borkovsky, 2017.Pozivamo vas na
predstavljanje kolektivnog likovnog projekta,
petak / venerdi,
22. XII. 2017. u 19.30 h
Gradska galerija Fonticus
Grožnjan / Galleria civica Fonticus Grisignana
SVJETLO / CHIARO
Selektirani, kolektivni,
tematski, likovni projekt / Progetto figurativo selettivo, colletivo, tematico
> Autori (47): Nataša Bezić, Matjaž Borovničar,
Tina Braico, Darko Brajković Njapo, Vedran Burul, Tajči Čekada, Barbara Cetina,
Saša Dejanović, Bruna Dobrilović, Slađan Dragojević, Petar Dugandžić, Fernando,
Lana Flanjak, Krešimira Gojanović, Željka Gradski, Igor Gustini, Džeko Hodžić,
Meta Hrovat, Slavica Isovska, Marino Jugovac, Amina Konate Visintin, Jani
Konec, Tina Konec, Lidija Kuhar, Andrea Kustić, Edvard Kužina, Gordana Kužina,
Miranda Legović, Drago Leskovar, Lovorka Lukani, Stanislav Makuc, Milan Marin,
Slavica Marin, Klavdija Marušič, Vanja
Mervič, Josip Mijić, Renata Papišta, Tereza Pavlović, Renata Pentek
Šimoković, Relja Rajković, Katja Restović, Aleksandra Rotar, Halil Salčin,
Ellen Semen, Goran Skorup Gromski, Dorotea Smrkinić, Luiza Štokovac, Tea
Štokovac, Goranka Supin, Noel Šuran, Miriam Elettra Vaccari, Eugen Varzić, Ivona Verbanac,
Tatjana Vuković, Roberta Weissman Nagy, Andrej Zbašnik, Martin Zelenko.
> Autor projekta: Eugen Borkovsky
Otvorenje / Apertura: 22. XII.
2017. u 19.30 h
Opći
predgovor:
"Boje
su patnje svjetlosti" / Goethe.
Unatrag
proteklih godina, Gradska galerija Fonticus Grožnjan, predstavljala je projekte
koji su, uz ostale teme, obrađivali više likovnih pojmova, npr: tri osnovne
boje, pa liniju, dimenziju, točku i
sl. Ovaj projekt želi propitati, artistički „osvijetliti“ pojam,
fenomen, ali i likovni segment: SVJETLO. Ovisno
o prispjelim i izabranim radovima, sastavljena je izložba. Rezultati „obasjavaju“ recentno povijesno
vrijeme, progovaraju, komentiraju situacije, dojmove i stavove autora. Vizualnim
oblikovanjem, osobna psihološka stanja, povezuju se s realnošću uz preklapanja
s pitanjima osvijetljenosti problema identiteta i pozicije u prostoru i
vremenu.
Artistički komentari u materijalu,
progovaraju o tri vrste svjetla. U prvoj grupi su prirodne: sunce, polarna svjetlost,
mjesečeva svjetlost, sjaj zvijezda, krijesnica, fluorescentne ribe. Postoje
umjetne, proizvedene vrste svjetla: baklja, petrolejka, električna žarulja,
zrcalni odsjaj, reflektor, voštanica, svijeća, luč, lomača. Tu je i
alternativno, nevidljivo svjetlo koje određuje rendgensko osvjetljavanje/zračenje
frekvencijama, fluorescencija ili prikaz aure
tehnikama kao što je Kirlianova fotografija.
Fenomen
svjetlosti ne zapažamo kao posebnost, baš kao ni automatizam disanja. Svjetlost
je pojava koja nam omogućava vidjeti, prepoznavati
oblike, ona pojavljivanjem anulira tamu. Računanje vremena određeno je
izmjenom svjetlosti i tame. Sunce je najjači izvor svjetla koje poznajemo.
U likovnosti svjetlo ima veliko značenje,
zato se to područje naziva i „vizualnim umjetnostima“. Ovdje je svjetlo
neminovan detektor,
modalitet kojeg se određuje količinom osvijetljenosti ili obojenošću. Promatrač
likovne
elemente ne zapaža ako nema svjetla. Može iskusiti teksturu osjetilom opipa,
dodira. U povijesti
oblika, oslanjanje na svjetlo predstavlja kontrastiranje svjetla i sjene radi
postizanja iluzije prostornosti. Tu su predstavnici Caravaggio ili Rembrandt
koji su koristili izvore svjetlosti izvan slike kako bi naglasili dramatiku.
Veliki dio impresionizma se poigrava fenomenima svijetlosti pomoću boja. Op art
se trudi potaknuti očni živac na intenzivnu reakciju koja se manifestira kroz
psihološki dojam često geometrijskih oblika.
Fotografija se i tehnički i u rezultatu oslanja na
svjetlo. Fotografija je crtež svjetlom. Ona se ostvaruje kontroliranim
dopuštanjem prodora svjetla na kemijsku ili elektronsku podlogu. Potencijali svjetla pojavljuju se
kod suvremenih medija: TV, monitori, ekrani djeluju pomoći piksela. Njihova
gustoća je rezolucija. Mijenjanjem grupacija svjetlosnih točaka mijenja se
slika.
U
povijesti, još je Roger Bacon bio crkveno suđen jer je, između ostalog, proučavao fenomen
svjetla. Kasnije, zalaganje za Kopernikov sustav dovelo je i Galileja u sukob s Inkvizicijom
koja mu zabranjuje naučavanje da se Zemlja giba oko Sunca, izvora svjetlosti.
Tek je Issac
Newton
službeno opisao karakteristiku, fenomen snopa bijele svjetlosti usmjerene na
staklenu prizmu, kada dolazi do raspršivanja u spektar boja.
Danas
spoznajemo fraktalna otkrića. Jer, sve što zovemo univerzumom jest energija
koja titra različitim frekvencijama. Postoje sfere koje vibriraju prebrzo da
bismo ih mogli vidjeti. Svjetlo iskazuje vidni spektar boja, koje ljudsko oko
raspoznaje: crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta. Ostala
područja spektra elektromagnetskih valova ljudsko oko ne vidi. Čestica
svjetlosti ima brzinu, a nema pridruženog vremena. Svjetlost je oblik energije,
ali i čestica koja se kreće velikom brzinom: foton. Svjetlost je pojava koja je
istovremeno i materija i energija; čestica i val.
Unutar
velikog raspona interpretacije zadanog pojma, nameće se osvjetljavanje stanja
društva. Suvremenost iznjedruje pitanje u kojoj mjeri živimo u zamračenom
prostoru nesloboda. Sve je više zabrana, tzv. demokratskih odricanja u korist
nekih povlaštenih nacionalističkih, profiterskih, vjerskih skupina.
Zanemarujemo osobnu komunikaciju, uz svijeću ili uličnu svjetiljku. Direktna
komunikacija zamjenjuje se iluzionističkom efemernom osvijetljenošću ekrana. Ekonomija, politika, društveni život i kultura
su pod vlašću simulacije, pri čemu nametnuti kodovi i modeli određuju na koji
način koristiti svakodnevni život. Baudrillard, za televiziju i masovne medije
kaže da su nova božanstva koja zavode i fasciniraju. Ona znakovima dovode do
neutraliziranja stvarnosti i formiranja hiperrealnosti, odnosno medijske
stvarnosti koja je realnija od stvarnog. Zato je zadatak edukacije, ali i umjetnosti,
razvijanje svijesti o slobodi i ukazivanje na neophodnosti individualne
slobode, kao preduvjeta za slobodu društva.
Ovaj projekt „osvjetljava“ mnogo
situacija. Autor projekta, i, naravno autori radova, nadaju se da su, ako ne upozorili,
onda barem načeli pitanja prigušivanja sloboda na više razina. Proklamirana,
nametnuta ideja povećane racionalnosti društvene organizacije definitivno ne
vodi većoj slobodi osoba na Plavom planetu osvijetljenom suncem i zvijezdama.
Ili, običnim žaruljama. Ako smo u sobi i zatvorimo škure, onemogućili smo
prisustvo svjetlosti. Ipak, svjetlost izvan sobe i dalje postoji.
Eugen Borkovsky, XII. 2017.
Komentari o radovima/autorima u projektu:
Nataša Bezić
slikarskim načinom oblikuje rad koji propituje želje. Ona predstavlja dijete na
ljuljački u punom zamahu igre ljuljanja. Ako se još sjećamo djetinjstva, dok se
ljuljamo čini nam se da smo na trenutke nadomak suncu, a onda slijedi neminovno
poniranje. Pa opet sve ispočetka. Simboličnost je postignuta na dva načina:
uporabom prepoznatljivih motiva i uvođenjem promatrača u kretanje segmentima rada kojim se vidno
polje zamućuje i razlijeva u elemente svjetlosnih odbljesaka. Sjajno slikarski
izvedeno, umjetnica evocira stanje svojevrsne egzaltacije kojeg se sjećamo iz
mladosti. Uz to, ona vizualno postiže ideju koju iščitavamo iz naziva slike,
želju za još višim letom. Umjetnica sama komentira: „Htjela sam prikazati
neizvjesnost današnjice mladih ljudi, koji su stalno na rubu izazova, teže za
nečim većim i vrjednijim, dok bogatstvo zapravo leži u malim stvarima nadomak
ruke.“
Upečatljiv i promišljen rad na temu ovog
projekta podastire Matjaž Borovničar.
Polazeći od sebe, svog lika, problematizira univerzalno moguće stanje
egzaltirane osobe nudeći portretne izreske. Tako na papirnatoj podlozi nalazimo
snažno kontrastirana lica čija se mimika kreće od smirenijeg ka paničnom
izrazu. Kontrast je ponegdje izmaknuo dijelove glave, pa do izražaja dolaze
usta, nos ili oči. Već izražajne, panikom deformirane izraze lica, pojačavaju
pridodane drvene kocke na kojima nalazimo izreske tih istih lica s papira.
Kocka je oznaka igre, nesigurnosti, „kocke
koja je bačena”... Svjetlo autoru služi za dobivanje dojma jer on, oduzimajući
srednje tonove i kontrastirajući fotografije, dobiva na dramatičnosti i
ozbiljnosti poruke koju iskazuje. Ovime kao da autor provokativno propituje
svoje osobno stanje, a promatrač prepoznaje stanja u kojima se i sam ponekad
može pronaći, posebno u ovo vrijeme agresivnog konzumerizma, populizma i
nametnute nesigurnosti egzistencije.
Tina Braico nas svojim radom podsjeća na tijek koji
je zapravo samo nizanje trenutaka u beskonačnom vremenu. Ona fotografskim
načinom zarobljava trenutak svjetla umreženog u fraktalnu formaciju. Autorica
rad naziva „jutarnja cigareta“. Onaj tko nije pušač, teško će razumijeti
trenutke koje pruža udah cigaretnog dima i kovitlac kojeg rezultira izdah. Još
i ujutro, poslije buđenja, kad nam svakodnevnica iz memorije još nije prodrla
kroz napola uspavane vijuge u svijest. Posebno u vremenu restrikcija i zabrana
ljudskih djelatnosti koje su sasvim osobne i benigne. Pušenje to doista jeste.
Licemjerje vjerskih dogmi dolazi do izražaja. Vino nije zabranjeno iako je
dokazano da alkoholizam razara i osobu i okolinu za razliku od pušenja
cigareta. Drugačije je s drugim, benignijim zabranjenim tvarima a koje su već
dokazano ljekovite. Ali. Isus nije stvorio džoint već vino…
Osim suptilnih bilježenja svijetlih tragova
dima, ovaj rad bilježi još jednu od bezbrojnih mogućnosti pojavnosti svjetla.
Ove rubne, fraktalne, neponovljive siluete ukradenog svijetla, podsjećaju nas
kako nam se oduzimaju mirni, opušteni trenuci u ovom histeričnom, uzavrelom
svijetu.
Ruka s ispružena dva ili pet prstiju ili
stisnuta šaka odašilju različite poruke. Dva prsta su viktorija ili pobjeda,
dlan s pet prstiju može značiti predaju ili pozdrav, a stisnuta šaka samo
pobunu. Ovi motivi pojavljuju se na triptihu kojeg potpisuje Darko Brajković Njapo. Promatrajući
podrobnije, shvaćamo da se radi o direktnoj fotokopiji ruku i, na nekim
formatima, pridodanog starinskog mobitela. Ovi radovi nisu sasvim svježi, pa su
i mogućnosti fotokopirnog stroja nešto skromnije, što se da nazrijeti na
radovima. No, pojava brzog, plošnog, skoro trenutnog predstavljanja oblika na
način sličan fotografiji, izaziva pažnju. Više je umjetnika iskoristilo ovaj
pronalazak za tehnički način iskaza ideje. Brajković Njapo eksperimentira.
Svjetlost se pojavljuje kao odraz blizine dijelova ruke/mobitela, a slobodni
prostor kao zacrnjenje. Pred nama su verzije pozitiva/negativa na istom
rezultatu, printu papira. Drugačije od fotografije, na kojoj bi nedostatak
motiva ostao svijetao. Pomalo anarhistički, u pozitivnom smislu, Darko
Brajković Njapo kreativno propituje mogućnosti programiranog tretmana svjetla
običnog, starog, fotokopirnog aparata.
Vedran Burul upečatljivim fotografskim zapisom
prezentira intimno propitivanje. Pred nama je nadrealistički slog odnosa
svjetlo-tamno, unutra-vani, zavjetrina-otvoreni prostor. Tamna barijera dopušta
izreske svjetla koji propušta dijelove motiva. Dramaturški naboj daje kontrast
tamne nutrine i svijetle, ali koloristički oskudne, u zeleni spektar usmjerene
izvanjskosti. Problematizirajući, primjećujući i osjećajući svjetlosne senzacije,
umjetnik dolazi na područje osobnog trenutka odluke. Perforirana tamna površina
dijelova nesigurnog zida koji nas odvaja od osvijetljenog prostora nosi dvojbu
o želji za izlaskom. Nismo sasvim sigurni želimo li izaći na svjetla pozornice
života ili ostati u sigurnoj tami. Potrebna je hrabrost, ali može dostajati
poziv na izlazak. Autor ni sebi ni nama ne nudi odgovor. Prepušten je
/prepušteni smo/ slučajnosti ili odluci. Slučajnost nudi izgovor, a odluka bi
tražila odgovornost.
Insinuacije svjetlom, ali i oblikom/modelom,
pokazuju se provokativnima na radu Tajči
Čekade. Na razmeđi atrakcije, modnog događanja ili performansa, ova
umjetnica nudi segmente svih navedenih mogućnosti. Njezin iluminirani proizvod,
ekskluzivna, osvijetljena haljina, ponuđena je na neočekivanoj osobi, zapravo
neuobičajenom rodnom izgledu. Umjesto standardne manekenke, u ovoj dekorativnoj
odori, u ulozi prezentatora, pojavljuje se neobrijani muškarac. Autorica gasi
svjetla reflektora pa ostaju samo iluminacije na odjevnom predmetu. Tako
nestaje i lik koji proizvodi nesklad. Svjetlo se pojavljuje u dvije verzije:
kao svjedočanstvo nesklada, a kasnije kao okosnica oblika artističkog predmeta
bez svjedoka. Svjedoci transformacije smisla postaju promatrači ovog
video-performansa. Kratka inscenacija se ponavlja pa se nameće pitanje
estetskog, uobičajenog, provokativnog. Nakon nekoliko ponavljanja, naviknemo se
na osobu. Postajemo koncentrirani na akterov doživljaj ove uloge.
Izvrstan rad podastire Barbara Cetina. Ona uzima etnografski obilježen obruč bačve u kojeg
montira elemente znatno suptilnije od materijala okvira. Pregledavajući rad,
zanemarujemo okvir koji ostaje podobni, funkcionalni okvir, izvrsna kulisa.
Unutar scene nalazimo reljefne nakupine čvorova špage koji djeluju nježno,
poput zrelih plodova cvijeta maslačka uhvaćene u rasprostiranju. Umjetnica kao
da ih hvata i zarobljuje na pozadini rada. Asocijacija maslačka, njegovog
cvijeta i sjemenki opremljenih za let, već nose ideju svjetlosti izazvanu
kolorom i idejom raspršivanja. Konkurencija, ne potpuno isti, ali sličan oblik,
ugašene šibice, uklopljeni su uz nježne oblike disperzirano raspoređenih
nakupina. Iako dodani i agresivniji, upotrijebljene šibice, simboli mogućeg
negativnog, kao da nisu uspjeli poremetiti suptilnu igru fraktalnih oblika. I
autorica komentira: “Vatra kao izvor svjetlosti, kao i svjetlost sama mogu
napraviti štetu i ostaviti pepeo, jer energija je jedna, ali ovisi za koju
svrhu ćemo ju koristiti…“
Saša Dejanović
poigrava se svjetlom na slikarski način. Na tamnoj podlozi nalazimo tragove
kontroliranih gestualnih poteza, najvjerojatnije kistom. Pojavljujući se iz
tame, apstraktna kompozicija može nam sličiti na figuru ili samo na neki
odsjaj. Autor ideju svjetla prenosi bojom. Gradacije intenziteta, zatamnjenosti
i obojanih tonova odašilju poruku o tajanstvenom svijetu sjena, iluzija, o
bogatstvu svijeta imaginacije koju nudi umjetnik, a promatrač iščitava prema
osobnom senzibilitetu.
Bruna
Dobrilović si, koristeći keramičku tehnologiju, zadaje zadatak prikazati
trake svjetla. Njen rad se sastoji od mnoštva izduženih formacija. Duginih
boja. Ovisno o postavu, one sugeriraju putanje svjetla raspršene kroz prostor.
Ili, podrobnije, boje koje se formiraju prilikom loma trake svjetla usmjerene
kroz prizmu. Svjetlo iskazuje vidni spektar boja koje ljudsko oko raspoznaje:
crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta. Ostala područja spektra
elektromagnetskih valova, frekvencija, ljudsko oko ne vidi (infracrveno ili
ultraljubičasto zračenje).
Prema kvantnoj fizici, svjetlo može u isto
vrijeme biti i materija i energija. i čestica i val. Čestica svjetlosti ima
brzinu, a nema pridruženog vremena. Foton polazi od zvijezde, putujući
milijardu godina dolazi do nas. Na tom putu njemu je u prostor-vremenu proteklo
nulto vremensko razdoblje. Svjetlost je oblik energije, električne i magnetske,
ali i čestica koja se kreće velikom brzinom: foton. Brunin rad dodiruje pitanja
opažanja stvarnosti. Heisenberg je pokazao kako svako određivanje ili mjerenje
mijenja svojstva promatranog sustava. Unutar uobičajenih interpretacija kvantne
mehanike objekt ne postoji po sebi, nema stvarnost bez promatrača. Objekt se
realizira tek u interakciji s promatračem.
Zanimljivu fotografiju, koja naginje
reportažnoj, ali i portretnoj, podastire Slađan
Dragojević. On zapaža situaciju koja nosi naznake humorne neuobičajenosti.
U prvom planu, sjedeći je portret gospođe koja nosi naočale i na njima
zatamnjena dodatna stakla. Gospođu nalazimo u društvu sa skulpturom Napoleonova
vojnika koji je sa stražnje strane oslonjen na naslon klupe. Iako je nema
snažnog kontrasta jer je dan bez jakog sunčevog svjetla, svjetlosna bilješka
učinjena je za dana. Asocijacija je da bi ovo mogla biti vremešna Joséphine, Bonaparteova ljubav. No,
ipak je previše vremena proteklo… Tako, vojnik u starinskoj uniformi ostaje
bezimen, a umjetnik gospođu imenuje Svjetlana.
Petar
Dugandžić (Rainbow23) za ovaj projekt nudi snimku svog performansa kojeg
naziva: „I Am the constellation of my own meaning-Light”.
Tema svjetla dodirnuta je iz dva aspekta: uporabom ciljanih vrsta umjetnog
svjetla i tematiziranjem sazviježđa. Tijekom desetak minuta trajanja, autor nam
nudi ideju dolaska, pada sa zvjezdanog neba i povratka među zvijezde. Kostim,
scenske dekoracije tijela i sama scenografija bile su promišljene. Autor je
koristio sve do maksimuma: svoje tijelo kroz uvježbano gibanje, prateći zvuk,
te nekoliko vrsta rasvjete. Svjetla su se mijenjala, od ciljano usmjerenog
malog reflektora, preko diskretno rasvijetljenih geometriziranih vaza s
biljkama pa do promjene rasvjete kad se pali ultraljubičasta neonska cijev koja
u finalu otkriva ilustrativne crteže sazviježđa na zidovima. Uz to, performer
je i na tijelu imao pričvršćenih nekoliko diskretnih ogledalca koja su odsjajima
dodatno dramatizirala pokrete.
Koncept ove performativne prezentacije
ublažuje granice između vizualnih, plesnih i akustičnih disciplina ujedinjenih
u specifični doživljaj. Poput šamana, autor se koristi tijelom, pokretom,
zvukom, osvjetljenjem, kostimom, asortimanom scenskih rekvizita. Sve je
pažljivo uklopljeno u priču koju nam želi ispričati. Izvedba miče razlike
između realnog i fikcije, izvođačeva tijela i njegove pretvorbe u umjetnički
objekt. Performans se bavi idejom prijelaza iz mikro u makro kozmos. Zapravo
prisustvom, skoro istovremeno, u oba ova segmenta univerzuma.
Na temu ovog projekta Fernando podastire zanimljivu fotografiju na tragu dokumenta.
Prepoznajemo ulicu popločenu kamenim pločama, vjerojatno grožnjansku, i
biciklista s upaljenim farom. Na fotografiji razabiremo dvije vrste, boje
svjetla. Ulična rasvjeta je toplih tonova, a svjetiljka na bicikli hladno
bijele boje. Razlika u temperaturi boje daje živahnost radu. Tajnovitost je
postignuta, ali nema nelagodnih konotacija.
Teško je prenijeti energiju, značenje i
doživljaj nekog umjetničkog predmeta ukoliko ga ne vidimo uživo. Fotografija
često umanji doživljaj, a posebno kad je u pitanju skulptura. Fotografski rad Lane Flanjak, čini upravo suprotno. Ona
uspijeva skoro pa oživjeti detalj skulptorskog rada. Pred nama kao da je
portretna fotografija Narcisa. Osoba koja se ogleda u vodi, osvjetljena je
taman koliko treba da u prvi mah nismo sigurni radi li se o živoj osobi ili
skulptorskom radu. Autorica koristi zrcalni odraz lica u vodi, ali i odsjaje
uglancana metala. Fotografskom tehnologijom, odličnim kadriranjem i izuzimanjem
kolora, Lana Flanjak uspijeva skoro pa oživjeti skulpturu. Iako ona izrezuje
detalj objekta, taj detalj predstavlja na zaista autorsko zreli način.
Raskošni crtež, snažne boje, previranje
oblika postignuto linijama, karakteristike su rada Krešimire Gojanović. Ova autorica prisiljava nas na pomno
razgledavanje njenih maštovitih radova. Tako i ovaj put predstavlja vizualno
promišljanje ideje projekta. Za ovu temu slikocrtežom prispodobljava krilato
biće koje nosi vatreni, svijetleći buket. Svjetlo je ovdje ponuđeno u liku
Svjetlonoše ili Lucifera. U pitanju je simbolika prognana iz pozitivnog ozračja
u negativno. Znamo da je u mitovima starijim od onih u kononiziranoj Bibliji
postojao Prometej koji je ljudima dao svjetlo ukravši ga od bogova. Priča o progonu Lucifera slična je priči o
egipatskom bogu Setu, ocu munja koji je na sličan način pao na zemlju. Još
starije, babilonske legende spominju boga Zuu, koji je pao na zemlju u obliku
vatrene leteće zmije.
Postajemo svjesni da živimo u
vrijeme nazadovanja opće edukacije, a umjetnica provokativno predstavlja
oklevetano biće. Ona sama tumači: “...Ne možemo se oteti dojmu da se ovdje ipak radilo o „ideološko-religijskom“
svrgavanju jednog poganskog božanstva, koje u novoj kršćanskoj religiji biva
demonizirano, kao i mnoga druga, stara poganska božanstva“. Rad ''Luciferov
plamen'' u ovom kontekstu simbolizira sjaj slobodnog i ponosnog ljudskog duha, kojega
nikakva tiranija ne uspijeva zatamniti.
Baš kao i Prometej, tako je i Lucifer simbol
slobode čovjekovog duha, netko tko ''blista'' u inat ljubomornim bogovima,
sjajna zvijezda koja nas poziva na duhovnu emancipaciju i da konačno prestanemo
demonizirati i sami sebe kao ljudi i jedni druge, sve one različite od nas.
Luciferov plamen simbol je jednog novog humanizma, koji bi nas trebao
osloboditi od tiranije arogantnih patrijarhalnih vladara i svih onih koji žele
zatrijeti blistavi duh slobode u čovjeku.
Dok Mjesec na Zemlju šalje ukradeno svjetlo
zvijezde Sunca, druge zvijezde također emitiraju, ali svoje, svijetlo koje nam
se u vidnom području pojavljuje kao sitna, titrajuća točka na noćnom nebu.
Topli sumrak, večernje nebo, oblak, konstelacije zvijezda, poljubac, ljestve do
neba, elementi su koje Željka Gradski
linijom, plohom i rasterom ugrađuje u svoj slikarski rad. Atmosfera koju
emanira ovaj rad vedra je i afirmativna iako se radi o noćnom nebu. U
psihologiji je zapaženo da se pod obilnijim svjetlom jače igraju društvene
uloge, a da je međuljudska
komunikacija prisnija uz manje osvjetljenja, posebno ako se radi o emocijama
ispunjenim osobama. Na ovom radu se svjetlo zvijezda pretvara u svjetlo
emocionalne bliskosti. Fizikalna svjetlosna zračenja, kao u rukama alkemičara,
ovdje se pretvaraju u emocionalne slagalice. Energija zvijezda kao da pali naše
unutarnje svijetlo.
Svjetlo je često personificirano u obliku
sunca, zvijezda, žarulje…. Na radu Igora
Gustinija, svjetlo je predstavljeno slikovno i tekstualno. Slikovno nam je
jasno: žuto-crveni traci svjetla rasprostiru se u svim smjerovima iza glavnog
lika. Tekst je nešto zagonetniji jer nije ispisan latinicom niti uobičajenim
slovnim znakovima. Autor tumači: …“proučavajući sjevernokorejsku umjetnost,
spontano mi je došla ideja da na zadanu temu ponudim portret poznatog vođe Kim
Jong Una…“. Tako se pred nama našao začudni portret sjevernokorejskog vođe uz
ciljanu pozadinu. Kako i autor kaže, svi su veliki vođe pokušavali i vizualno
predstaviti svoj kult ličnosti na neki upečatljivi način. Ovdje je oznaka
svjetla zapravo stilizirani, zlorabljeni simbol sunca. Stil interpretiranog
plakata je na razmeđi pop-arta i socrealističkog načina prikaza. Autor
znakovito komentira: „…Svjetlo 'ozračuje' sve diktatore u povijesti i ovaj je
samo jedan u nizu, ali se ipak razlikuje od drugih jer je možda, ovako
okruglast, na neki način, i najsimpatičniji…“. Rješenje je u prijevodu teksta
na korejskom, koji kaže: „Ti si naše svjetlo Kim Jong Un“.
Različite civilizacije od naše, ranije ili
paralelne s našim vremenom, mogu biti zanimljive za problematiziranje. Tako, Džeko Hodžić, obrađuje dojmove iz
vremena drevnog Egipta. Na izložbi „Misterje Ozirisa“, jednoj od izložbi na tu
temu, u Parizu, umjetnik biva fasciniran doživljajem izloženih artefakata.
Ovu civilizaciju
povezujemo sa svjetlom iz više razloga. Tu su piramide postavljene po
usklađenosti sa sazviježđima, tirkizno plava boja u uporabi, sjene koje su
potrebne za iščitavanje nekih znakovnih oblika urezanih u negativu. Također, i
izračunavanje vremena poplava i stabilnosti prema sunčevom kretanju.
Najpoznatiji egipatski bog Ra, kasnije
Amon-Ra, uvijek je identificiran kao Sunce. On je glavno božanstvo u religiji
Starog Egipta. Središte njegovog kulta bio je Heliopolis, što na grčkom znači
grad Sunca.
Umjetnik spominje
doživljaj “Egipatske knjige mrtvih”
koja je proizvod dugog procesa izvedbe. Knjizi mrtvih prethode tekstovi pronađeni u piramidama te tekstovi
ispisani na sarkofazima. Najranija „Knjiga mrtvih“ datira iz 15. st. pr. n. e.,
a neki raniji tekstovi potječu iz 5. i 6. dinastije i isklesani su u grobnicama
i tisuću godina ranije. Džeko Hodžić predstavlja crteže
na kojima kombinira tehnologiju: pigment, temperu, olovku, a sve na natron
papiru. Na radovima nalazimo figure naglašenih stopala i ruku. Lica su im na
razmeđi maske i prirodnog oblika što podsjeća na predstavljanje božanstava kao
sokola, zmija ili sova. Faraon je često bivao predstavljan s atribucijama u
rukama i glavom oblikovanom značenjem i začudnim pokrivalom, a nerijetko s
krilima. Naš umjetnik im ipak daje neke ljudske karakteristike poput genitalija
ili dlakavosti. Anatomiju im predstavlja skoro kao rendgensku sliku ili kao
odaziv na asocijaciju suhoće mumificiranog tijela. Očito je fascinacija
realnim, povijesnim oblicima osvježila repertoar ovog plodnog umjetnika.
Umjetnik komentira: „…pod dojmom prohujalih
vremena izvukao sam nešto za što sam mislio da može korespondirati s vremenom
drevnog Egipta. Pod dojmom izložbe, iščitavanjem tekstova Egipatske knjige
mrtvih, rodila se mapa crteža. Pošto je sve oko egipatske kulture nepoznanica,
to sam i ja crteže postavio tako! Visoki, neobični, mistični kao da su s druge
planete i druge rase i anatomske građe, s akcentom na ruke i stopala kojima kao
da gaze i ruše sve pred sobom…“.
Meta Hrovat u
ovom projektu tematizira doslovnim crtanjem svijetlom. Ona koristi tehniku
fotograma. To je artistička fotografska tehnika gdje se može raditi bez
fotografske kamere, direktno na fotoosjetljivoj podlozi, s raznorodnim izvorima
svjetla. Autorica postavlja barijere svjetlu između njegova izvora i foto
senzibilnog materijala. Tako dobiva, ovisno o oblicima i transparentnosti
barijera, vremenu ekspozicije i osobnom senzibilitetu, zanimljive tonski
stupnjevane oblike na ravnoj plohi. Kolor je izuzet, pred nama su tonovima
bogati slojeviti oblici. Na obje podloge, autorica predstavlja apstraktne, ali
asocijativne skupove tragova svjetlosti na materijalu. Promatraču je prepušteno
prepoznavanje mogućih oblika ili prepuštanje ugodi kompozicijskih rješenja
autorice.
Vizualne senzacije oblika koje uključuju
socijalne, predstavlja Slavica Isovska.
Jednostavnim načinom, ali dramatičnim kadriranjem, ukazuje nam na svjetlost
koja otkriva dramu suvremenosti, posebno, dekadenciju malih, smiješnih državica
nastalih nakon raspada Jugoslavije.
Umjetnica negdje u Dalmaciji pronalazi
propalo postrojenje nekog bivšeg industrijskog pogona. Opljačkano, vjerojatno i
po pitanju vlasništva, ali i po predmetima poput prozora, jerti, strojeva,
opreme, ovo zdanje još nije do kraja srušeno. Ono postaje dramatični post –
civilizacijski poligon za autoricu. Ona podastire triptih, niz od tri
fotografije koje se nadovezuju i koje podupiru jedna drugu. Na svima je dramatična
i kontrastna prisutnost svjetla. Otvori, stupovi, zidovi, podovi, postaju
rasterirana potresna dokumentacija uništene vrijednosti. Oštro svjetlo postaje
svjedokom kojeg se ne može ušutkati.
Energija, u ovom slučaju električna,
potrebna je za dodatnu, poslije sunčanu, dnevnu svjetlost. Ali, ovo je skupa
kategorija koju vlasnici energije preskupo preprodaju pojedinim građanima. Još
kad se sjetimo Morgana i Tesle, rješavanja prijenosa energije, gdje je nasilno
pobijedila industrija željeza, licemjernost kapitala i profiterstvo izlazi na
svjetlo dana. Bez obzira na skupoću, nasilnost istjerivanja naplate, nezakonita
isključivanja potrošača, elektro-distributeri postavljaju cinične zabrane. Marino Jugovac uzima jednu pločicu iz
sistema te ju predstavlja unutar ovog projekta. Uz nju provokativno postavlja
svijeću, koja se u religijskom sistemu postavlja u znak pozdrava mrtvacima, a
koja u realnom vremenu zamjenjuje mrak, ukoliko je nekom od neplatiša struje
isključen dovod ove energije. Religija, naravno, ne brine o pojedincu, već joj
je potrebna masa kojom može manipulirati. Vjerske udruge nikada se nisu
pobunile kad je nekom bila isključena struja. A, ako je Bog stvorio sve, onda
je stvorio i struju. Izgleda da je Nikola Tesla bio bog?
Čini se da je korištenje struje opasno po
život u suvremenom svijetu više od diranja žica u kojima nema napona jer je
struja isključena.
Znak odsjaja svjetla na organu vida, oku,
koristi Amina Konate Visintin kao
ideju problematiziranja pojma svjetla. Ovaj odbljesak ne ide iz oka, već traka
svjetla pada na oko. Organ vizualnog zapažanja, oko, funkcionira registrirajući
svjetlo i prenoseći sliku u našu memoriju. Dodatni trag svjetla situaciju
postavlja u socijalni kontekst, a posebno jer autorica oko postavlja na crnu
pozadinu. Uskraćeni smo za identitet, pa situaciju promatramo na simboličnoj,
univerzalnoj razini. Čini se kao da je autorica željela iskazati mogući trak
nade u suvremenom okruženju gdje crnina agresivno napada pravdu, humanost,
edukaciju i ekonomiju pojedinca.
Jani Konec
predstavlja slikarski rad kombiniranim tehnologijama. Pred nama je apstraktan,
slojevit rad na kojem, tek nakon pažljivog motrenja, uočavamo krug koji se širi
skoro cijelim formatom. On je djelomično označen, a djelomično se prelijeva u
ostatak površine. Asocijacije koje izaziva mogu nam se učiniti kao zamagljeni
izvor svjetlosne energije. Kao neko sunce koje ne vidimo dobro iz dva
razloga: njegova svjetlost prejaka je za
naše oči, a drugi da se isparenja, tektonske, vulkanske erupcije događaju
svakog trenutka. Tako ovaj rad možemo postaviti u doživljajno-dokumentacijske
okvire. U svakom slučaju, svjetlosne promjene odražavaju se na emocionalnim
stanjima autora. On to, nesigurno, titravo propitivanje oblika, sugestivno prenosi promatraču na
iščitavanje.
Izuzetan rad predstavlja Tina Konec. Ona tušem, crt(k)anjem
oblikuje krošnju stabla. Ovi oblici u isto su vrijeme i portret stabla i
fraktalna interpretacija krajobraza. Artificijelan dojam daju prijelazi od
nakupina oblika ka bjelini. Upravo ovu senzaciju umjetnica nudi kao svojevrsnu
provokaciju. Realno prelazi u nadrealno, ali ostaje uvjerljivo. Figuracija je
zadovoljena, ali s amblemom mogućeg, bez forsiranja istinitosti, dokumentiranja
oblika. Tako je oblik umjetničinim oblikovanjem postao interpretacija dojma
oblika. Zaista veličanstveno: ukradeno od prirode, a pošteno, osobno
interpretirano.
Perspektiva oblika na radu dovodi nas u
stanje sjećanja na moguće ležanje ispod moćnog biljnog objekta. Jesmo li ležali
sami ili s nekim važnim i nije presudno. Važno je da ovaj crtački rad izaziva
istovremeno i arhetipske i memorijske asocijacije.
Sasvim jednostavna interpretacija teme ovog
projekta izgovorena je dvodijelnim radom Lidije
Kuhar. Ona znalački bilježi jedan od mogućih izvora svjetla. Negdje blizu
arhetipskog doživljaja nudi se i lirski pristup. Ponekad ugasimo strujnu
rasvjetu kako bismo, uz magičnu rasvjetu svijeće, intimnije zborili i
komunicirali ili se opuštali. Na drugom kraju lanca doživljaja je isključena
struja i svijeća kao jedina mogućnost noćne egzistencije. Uz ovaj dio diptiha,
nalazimo i otvor prozora. Kroz njega dolazi tajnovita svjetlost podijeljena
rasterom koji može biti dio okna ili mogu biti rešetke. Ovaj rad, negdje na
razmeđi ovih komentara, promatrač može doživjeti kao arhetip, lirsko-memorijski
oblik, ili kao dramatičnu socijalnu situaciju.
Možda najprovokativniji rad na temu ovog
projekta nudi Andrea Kustić.
Umjetnik s modela dječjeg globusa, trodimenzionalnog prikaza zemljine kugle, miče
samu kuglu. Umjesto nje, na oznaku naklona zemljine osi, montira žarulju u
kojoj je oblikovana Blažena djevica Marija, ili Gospa, s aureolom. Ovakva
žarulja može se kupiti, naravno za novac, na mnogim mjestima označenim kao
mjestima ukazanja ili klasičnim, komercijalnim trgovinama opremom za katolike.
Odmah se prisjećamo Međuzemlja/Međugorja ili filma „Teleport Zovko“.
Umjetnik kaže: “Rad se referira na aktualnu
deintelektualizaciju (blago rečeno) koja se provlači kroz hrvatsko, ali i druga
društva. Ideje kao što su npr. o Zemlji kao ravnoj ploči i nametanju doktrina
Crkve, uvlače se pod kožu moderne svakodnevnice…“. Autor ovaj rad, odlično, ali
s cinizmom naziva: „Ravna Zemlja“.
Problem svjetla razlikuje se kod vjernika i
nevjernika. Vjernicima je svjetlo čudo božje, posebno ako ništa ne znaju o
struji ili elektrani. Nevjernicima koji ne moraju biti educirani, struju
logično, dovodi žica. Ni jedni ni drugi ne moraju znati za Nikolu Teslu. U oba
slučaja, loša ili dogmatska edukacija predstavlja branu za spoznaju.
Edvard Kužina na
temu projekta nudi rad izveden na izuzetno jednostavan način i od neslikarskog
materijala. Umjetnik uzima ploču stiropora i na njoj, kemijskim sredstvima,
ispisuje riječ Mrak. Kontradikcija svjetline slikarskog rada i sadržaja, riječi
koju čitamo, daje radu humornu notu. Ploča je bijela, natpis je također
svijetao, ali je značenje suprotstavljeno obliku. Rad nas podsjeća na
kontradikcije suvremenosti. Mediji i vlast tvrde kako je društveno stanje
dobro, a srećemo sve više sakupljača plastičnih boca. Priča se o slobodama, a
blokiraju nas administracije, granice, nacionalizmi, religije… I sam autor
komentira: „onaj tko nam krade svjetlo tvrdi da je svjetlo mrak…“.
Rad koji asocira na mandalu predstavlja Gordana Kužina. Umjetnica magične šare
zamjenjuje riječima „Neka bude svjetlost“. Poznati citat autorica ispisuje u
približno kvadratičan oblik u centru okruglog formata. Ostatak površine
ispunjen je slikarski, kontrolirano gestualno, koncentričnim potezima od
sredine prema rubovima gdje se gube u bjelini. Mandala je jedan od najstarijih
i univerzalnih simbola poznatih čovjeku. U povijesti ju nalazimo od
prethostorijskih gravura, u budizmu ili srednjevjekovnoj alkemiji. Mandala na
sanskrtu znači „krug“. Šare na njoj imaju različita značenja i najčešće su
apstraktne, ponekad znakovne i često su koloristički raskošno obrađene.
Ova umjetnička ponuda promatrača mami na
iščitavanje pa tek onda na moguću koncentraciju. Naučeni smo na
materijalistički pristup svim stvarima pa je ovaj rad i ilustracija vremena i
područja Zemlje gdje autorica živi. Umjesto slikovnog asortimana, ona nudi
čitljivost. I slova su slikovni znakovi, ali imaju pravila iščitavanja. Jedino
kad očitamo riječ ili sklop riječi, dolazimo do određenog značenja. Mašti je
prepušten tek umanjen, sekundarni osjećaj oblika. U suvremenom zapadnom svijetu
intuicija, plemenitost, osobnost se ne njeguje. Umjetnica nam ipak ostavlja
slobodu doživljaja jer iskazuje rečenicu blisku nekom početku, a na nama je da
odredimo daljnji tijek. Tu treba biti oprezan jer, kako autorica kaže: „…pri
najjačem svjetlu nabori rade najoštriju tamu…“.
Zanimljiv rad na temu ovog projekta,
predstavlja Miranda Legović.
Fotografskom tehnologijom bilježi neuobičajen odnos stakla i metala. Radi se o
brušenom kristalu i metalnom lancu. Već kod nabrajanja, jasno nam je da rad
obiluje značenjem. Metal i kristalno staklo nisu u direktnom odnosu. Dva niza
metalnih karika s lijeve i desne strane omeđuju kristal.
Jedna od karakteristika svjetla je da, kada
snop bijele svjetlosti usmjerimo na staklenu prizmu, dolazi do raspršivanja u
spektar boja. Umjetnica to koristi, ali sjaju kristala pridružuje lančane
formacije. Ovo kao da govori o suvremenom vremenu u kojem se gabaritima
podobnosti blokiraju sve kreativnosti koje nisu u skladu s prosjekom. Ipak,
svjedočimo, odsjaj duginih boja često izbjegne lance i rasprostre se cijelim
područjem unoseći bljeskove novih ideja i plemenitosti.
Prostornu instalaciju podastire Drago Leskovar. Umjetnik u prostor
postavlja nekoliko grupa predmeta. Tu su sferni oblici u koje su uklopljene
knjige, kugle bez knjiga te dva slikarska kolaža. Rad iziskuje višeslojno
iščitavanje. Umjetnik koristi znakovite predmete koje ujedinjuje smislom. Već
prvi narativ iskazuje značenje. Knjige asociraju učenje, znanje, napredak.
Kugle, sfere, koje imaju knjige, postavljene su u prostor. One koje ih nemaju,
zakotrljane su na podu, ostaju dolje. Dva slikarska rada, rađena kolažiranjem
iskazuju kontrast: jedan je bijeli, a drugi tamni. I na njihovim površinama
nalazimo stranice ili dijelove knjiga, čak i jedan portret. Autor obrazlaže da
su na stranicama ispisane pjesme Anice Černej u kojima, još prije mnogo godina,
postavlja slična pitanja o suvremenosti kao i mi danas.
Na crnom radu uočavamo kotač bicikle bez
guma. Prisjećamo se Duchampovog rada. I na ovom radu kotač je slobodan, može se
vrtjeti. Kao da je umjetnik želio kretanje, tehnologiju, divljanje industrije,
svesti na ljudsku mjeru, podsjećajući nas da bicikl vozi čovjek i da pritom ne
zagađuje okolinu, a ipak se kreće.
Mnoge asocijacije izaziva ova, djelomično ready-made, instalacija. Umjetnik kao da
propituje edukaciju. Jer, ograničenost zapažanja uvjetovana cenzuriranjem i
usmjeravanjem informacija okupira pažnju ljudi. Nameće se konstantna
dekoncentracija uz skrivanje osvijetljenosti predmeta ili događaja. Lakše ih je
obmanjivati ako su odvojeni od znanja, intuicije ili nadahnuća. Umjetnik
osvjetljava odgovornost: Svijet je ovakav zato što smo dopustili podivljalom
profiterstvu da ga učini takvim. Svi smo krivi. Voltaire kaže: „Nijedna pahulja
u lavini nikad se nije osjećala odgovornom.“
Autor svoj, rad naziva „Model of a cyclem“.
Pažnju privlači bijela slika koja, kao da nije ispunjena do kraja, kao da
umjetnik želi reći da, usprkos divljanjima kapitala, nacionalizama, vjera,
postoji prostor kojeg će netko ispuniti plemenitim činjenjem.
U prostor galerije Lovorka Lukani postavlja instalaciju rađenu fotografskom
tehnologijom. Ona jednu fotografiju dijeli na tri okomita dijela i predstavlja
ju u tri sloja. Tematski, umjetnica nudi rad koji proizlazi iz usmjeravanja
objektiva prema detalju istražujući motiv kao moguću pejzažnu situaciju. Na
radu su uhvaćene vizure kao posljedice mijene svjetla koje izazivaju
kolorističke efekte. Mijena i kretanje srodni su pojmovi iako ne moraju biti
uvjetovani jedni drugim. Mijena kao dio tijeka u vremenu i prostoru ne znači
nužno i kretanje. Pitanje sudjelovanja u mijeni izaziva više odgovora. Neko
sudjelovanje želimo, neko ne. Na tragu ovog propitivanja, autorica slojeve
fotografije printa na polutransparentnom, poroznom materijalu. Tako dozvoljava
svjetlosti novu igru nakon one zabilježene kamerom. Postavljanjem u prostor
umjetnica aktivira promatrača. Ona mu ne daje čistu situaciju, već mu nudi svoj
doživljaj tijeka. Fotografska tehnologija pokazuje se idealnim medijem.
Lovorka Lukani, nižući svjetlosne promjene,
problematizira mijenu kao vizualni događaj. Ovaj prostorni triptih, mogući
mobil, ima mogućnost za pokretanje, ali se ne kreće. Potrebna je energija,
snaga za pokretanje ili ono što je najvažnije: želja. Promatrač se mora
odlučiti što doživljava krećući se kroz ili mimo radova. Doživljava li predmet
ili događaj. Lovorka se oslanja na naš senzibilitet i uvodi nas u poziciju
suaktera. Koristeći proboje svjetla, nudi promišljanje o prevrednovanju stvari
po obliku i po smislu.
Stanislav
Makuc tematizira pojam ovog projekta uključujući socijalnu situaciju
recentnog povijesnog trenutka. Autor prostor slike ispunjava izrescima stranica
novina i časopisa. Na ovakvu, rasteriranu podlogu, ocrtava granice svoje
države, Slovenije. Na redu su glavni likovi, mladi ljudi opremljeni „priborom“
za putovanje. Kako ne bi bilo zabune da se opisuje turizam, autor postavlja
zapise koji označuju egzistencijalna putovanja u potrazi za poslom i boljim životom.
Mislim da i mi, u ovoj našoj susjednoj državici, imamo isti problem. Možda čak
i naglašeniji. Mladi odlaze zbog nedostatka posla, niskih primanja, tretmana na
privremenim poslovima bez obzira na školsku spremu. Problem iseljavanja
zasigurno je intenziviran ponašanjem političkih ekipa na vlasti koji podupiru
divlji kapitalizam, rasprodaju resurse i dozvoljavaju religijama divljanje po
privatnim životima.
Nažalost, svjetlo se u ovom likovnom
pamfletu pojavljuje u ideji kao sigurnost, stabilnost i poštovanje osobe,
negdje drugdje a ne kod ili blizu doma. Osvijetljena je odgovornosti: svijet je
ovakav zato što smo dopustili podivljalom profiterstvu da ga učini takvim, a
upirati prstom u tu nekolicinu profitera nije dovoljno. Svi smo krivi. Žalosno
je da ljudi ne reagiraju.
Bez obzira na temu ovog projekta, Milan Marin se na mnogim radovima
poigrava idejom svjetla koristeći boju. Iako on koristi netipične slikarske
tehnike, a njegovi radovi obiluju tonskim gradacijama, kad odlučuje rabiti
kolor, to čini suptilno izazivajući, dajući boji njen „posebni trenutak“.
Tako i ovoga puta, s malo „teksta“ i
znakova, umjetnik ostvaruje značajan rad. Naravno, za iščitavanje Milanovih
radova, potrebno je svjetlo koje im daje život, no on ostvaruje u isto vrijeme
provokaciju i zahvalnost svjetlu. Jer, kroz većinu slojeva izvire umjereni
kolor, a u njima se i gubi. Značajan je tek jedan trag, sasvim pri dnu, i
nekoliko „ogrebotina“, koje snažnijom bojom provociraju ideju svjetla. Spontani
urezi i moguća insinuacija, ideja nekog oblika, konkurencija su tragovima
kolora. Gestualnost je prisutna na cijeloj površini rada, ali je odmjerena,
harmonična i usklađena s cjelinom.
Njegovo propitivanje iskazuje ideju igre.
Vizualne slučajnosti, s obzirom na njegovo iskustvo, ne mogu se nazvati sasvim
slučajne. No, divljenje izaziva njihova uvijek nanovo ostvarena svježina.
Slavica
Marin često nas iznenađuje svojim likovnim promišljanjima. Tako je i ovoga
puta. Na temu projekta ona nudi četiri predmeta. Oni su od metala, dva su veća
i dva manja, ali sličnih tipskih karakteristika. Po oblicima, čine se kao
dijelovi nekog postrojenja. Dojam mijenja njihova pozlata pa djeluju
sofisticiranije od nekog uobičajenog tehničkog, industrijskog elementa.
Autorica rad naziva „Family“. Tako dvije
veće figure doživljavamo kao roditelje, a dvije manje kao potomke. Provokativno
je da ni jedno od personificiranih bića nema neku karakteristiku koja bi
odredila spol ili rod. Čini se da umjetnica ovim ujednačavanjem upozorava na
pojam čovjeka kao plemenito biće bez drugih socijalnih, političkih, religioznih
konotacija. Biće koje u suvremenosti ne odolijeva boriti se i pristajati na
konzumerizam ili biti odbačeno. Autorica komentira: ”Živimo u vremenu u kojem
smo postali robovi potrošačkog društva, pod svjetlima blještavila, koje nas je
već do te mjere zaslijepilo da smo zaboravili jedinu iskonsku svjetlost, a to
je čovjek“.
Klavdija
Marušič na temu ovog projekta odgovara fotografskim triptihom. Ona uočava
tajanstveni prodor zamućenog svjetla kroz prozor nekog stepeništa starinske
stambene zgrade. Kroz sedefasta stakla dolazi svjetlost koja unosi mističnu i
svečanu atmosferu. Tome doprinose ukrasi od kovanog metala koji se naziru kroz
mliječno staklo. Ovo stubište, portun, javni dio zgrade, promatrač može
doživjeti na više načina. Zamagljena ili zamrljana stakla ovog, jednostavnom
vitražu sličnog ovalnog prozora, svojim raspršenim osvjetljenjem može izazvati
više asocijacija. Ukoliko smo malo nervozni ili sa zamagljenim mislima, pogled
na njega može izazvati nelagodu. Ukoliko smo dobre volje, onda ga primjećujemo
kao tajnovit i zanimljiv otvor kraj kojeg moramo proći uspinjući se ili
spuštajući stepenicama.
Autorica nam nudi svoj doživljaj
tajanstvenosti prigušenog, toplog svjetla koje blago navire u prostor. Pojam
svjetla obrađen i predstavljen je na lirsko-mistični način.
Sve što zovemo univerzumom jest energija
koja titra različitim frekvencijama. Jako brze vibracije uzrokuju da materija
napusti frekvencijski raspon kojeg ljudskih pet osjetila mogu opažati. Svjetlo
se rasprostire prostorom i iskazuje vidni spektar boja, koje oko raspoznaje:
crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta. Ostala, široka područja
spektra elektromagnetskih valova/frekvencija, ljudsko oko ne vidi. Prema
Einsteinovoj teoriji relativnosti, uz pojam prostora, postoji i razina vremena.
Prostor-vrijeme. Nekada se podrazumijevalo da svakom tijelu možemo pripisati
položaj: tu i nigdje drugdje. To se u kvantnoj fizici mijenja. Kvantni objekt
je objekt koji nije fiksno lokaliziran. Čestica svjetlosti ima brzinu, a nema
pridruženog vremena. Foton polazi od zvijezde i putuje milijardu godina do nas.
Na tom putu njemu je u prostor-vremenu proteklo nulto vremensko razdoblje.
Svjetlost je pojava koja je istovremeno i materija i energija; čestica i val.
Moramo prihvatiti da postoje sfere koje vibriraju prebrzo da bismo ih mogli
vidjeti ili doživjeti, fraktali, bozoni, strune... Znanost nam, iz dana u dan
objavljuje nove spoznaje koje mijenjaju ustajalu percepciju svijeta.
Sve ovo moramo navesti kako bi mogli
percipirati izuzetan rad koji potpisuje Vanja Mervič. Umjetnik najprije, na poseban način –
Kirlijanovom fotografijom, registrira stanje aure, energetskog omotača, vrškova
svojih prstiju. To čini prije i poslije posebnog terapeutskog tretmana. Tako
dobiva zagonetne obrise svog dijela tijela koje ne vidimo u vidnom spektru. Od
njih formira plohe koje dorađuje grafitnim sredstvom. Multipliciranjem i
umnožavanjem manjih snimaka formira plohe svojih radova. Tako, ovo nije ni
slika ni crtež niti fotografija sama. Pred nama je splet nenamjernih osnovnih
oblika u kombinaciji s artističkom obradom. Autor rad naziva „Black
stars“ humorno parafrazirajući iznenadne uviđaje u osobno stanje.
I umjetnik zaključuje da misli koje stvaramo
sudjeluju u postojanju (našeg) svemira. Napredak u kvantnoj fizici iskazuje
kako je naša percepcija „čvrste“, „nepromjenjive“ i „solidne“ materije
ograničavajuće viđenje svijeta. Materija koju percipiramo nerazvijenim
osjetilima sačinjena je od energije koja vibrira na specifičnoj frekvenciji
koja daje određene odlike svemu što vidimo, dotičemo i čujemo. Oblici okoliša
koje možemo percipirati zapravo su sačinjeni od vibracijske energije čestica
koje je teško nabrojati jer se svakim danom otkrivaju novi i sve manji
strukturni dijelovi stvarnosti.
Heisenberg je pokazao kako svako mjerenje
mijenja svojstva promatranog sustava. Unutar uobičajenih interpretacija kvantne
mehanike objekt ne postoji po sebi, nema stvarnost bez promatrača. objekt
(svijet) se realizira tek u interakciji s promatračem. Vanja je svjestan da se
zakonima o održanju, kao simetričan pandan, dodaje entropija, jer, sve u
prirodi teži neredu. Tako je njegov poliptih niz fraktalnih formacija, niz
trenutaka nereda posložen u prividni red prezentacije.
Pitanje energije, entropije i/ili njene
manifestacije problematizira Josip Mijić.
Umjetnik, poput davnog Da Vincija, konstruira objekt kojem je potreban napor
kako bi funkcionirao i kako bi iskazao svoj smisao. Pred nama je „sprava“ koju
moramo oživjeti djelovanjem. Autor nudi djelovanje za dojam.
Unutar postava ovog projekta, možemo
dodirivati, obilaziti, promatrati s više vizura podastrte radove. No, Mijićev
rad moramo sami animirati. Pokrenemo li ručicu i dovoljnim ju intenzitetom
zavrtimo, kao rezultat u pogled nam ulazi svjetlucanje žaruljica. Mi moramo
pokrenuti svojevrsni dinamo, poput svjetla na biciklu. Autor komentira:
„Skulptura LUX VITAE (Svjetlo života) je funkcionalni stroj koji putem
prijenosa aktivnosti/vrtnje i mini-generatora, mehaničku energiju pretvara u
električnu energiju koja napaja dvije led svjetiljke. S obzirom da planetarni
prijenosnik smanjuje broj mehaničkih okretaja u konačnici, skulptura na
simboličan način pokazuje da za sve dobro u životu treba biti tvrdoglavo
ustrajan, stisnuti zube, zasukati rukave…“
Ovaj rad animira promatrača i čini od njega
aktivnog suradnika u projektu. Uzmicanje s pozicije distanciranog promatrača,
Josip Mijić provocira idejom aktivnog promatrača. On mu nudi sudjelovanje.
Renata
Papišta kao odgovor na temu projekta predstavlja manji papirnati predmet
postavljen u prostoru. Cijeli format, rad je u kružnom obliku pa u prvi mah
djeluje kao balon ili planet. Tek pažljivijim promatranjem zapažamo crtež
unutar kruga. Autorica se poigrava svjetlom i oblicima. Ona na ručno pravljenom
papiru drvorezom otiskuje oblik glave. No, on nije vidljiv dok se u njega ne
uperi svjetlo. Prikriveni oblik lica pojavljuje se ovisno o mediju svjetla.
Kad ugledamo lice, ukoliko nije u pitanju
ogledalo, radi se o nekoj osobi, portretu. Relacija fascinacije uspostavlja se
između promatrača i lica. Pogled traži konvencionalne znakove žanra portreta.
Uobičajeni portret je poput znaka društvenih pravila. U našem slučaju,
umjetnica zapravo ne nudi portret nego uopćenu ideju portreta, svojevrsni
arhetip oblika. Pred sobom imamo stilizirano obličje koje iznenađuje. Umjetnica
na neki način provocira promatrača nudeći mu ideju da pronađe umjetnika ili
samog sebe u prostoru galerije. Otisnuta situacija lica fiktivna je scena za
suočavanje. Ovdje svjetlo upućuje/određuje, surađuje u otkrivanju forme.
Rad Tereze
Pavlović odiše snagom bez obzira na uporabljen ujednačeni ritam
vizualizacije. Umirivanje, smirivanje, čišćenje uz čvrstinu odluke o trenutku,
osnovne su odlike njenog cjelokupnog opusa, pa i ovog rada. U procesu izvedbe,
ali i u rezultatu, oblici se ponašaju poput fraktala. Autorica ritam plasira
organizirano unutar horizontalnih izrezaka. Pitanje kompozicijskih elemenata
rada ovdje je radikalizirano. Linija je umnožena i odjeljuje delikatne
segmente. Linije spojeva/rezovi elemenata jedini nisu skitnice na ovim
radovima. Sve ostalo podložno je slučajnosti geste. Upravo ta magična
slučajnost materijala i uočavanje vlastite snage mijenjanja veseli autoricu.
Rad Tereze Pavlović u potpunosti je ovisan o
svjetlu. O količini, temperaturi, usmjerenosti izvora osvjetljavanja. Tako pred
sobom otkrivamo umirene retke intenzivne gestualnosti. Upravo ta snaga umirenog
ritma kolažirane geste diskretno svjetluca s rada te time biva dostupna
senzibilnom promatraču. Ova ponuda dio je bogatstva komunikacije koju nudi
vizualni predmet, a u slučaju Tereze Pavlović to su zaista plemenite nakupine
oblika.
Tereza hrabro odlučuje o zaustavljanju
oblikovanja unutar beskonačnog procesa. Tako bi ovaj rad bio otok reda u moru
nereda. Rad možemo vidjeti kao dio nereda organiziran autoričinom intuicijom.
Usred buke kojom smo okruženi osvjetljuje se partitura snažne tišine. Partitura
s meditativnim, neznatnim promjenama tonaliteta: tri tona bijele.
Renata Pentek Šimoković naglo nas osvješćuje i vraća u realnost. Ona uzima šest
strujnih prekidača te ih montira u kutiju. Na mjestima za pritiskanje, lijepi
sličice trenutnih svjetskih lidera, zapravo dva vođe velesila, Trumpa i Putina
te predsjednika Demokratske, narodne, republike Koreje, Kim Jong Una.
Promatraču je ponuđeno da, prema svom nahođenju, ugasi ili upali nekog od
nabrojenih likova.
Ovaj humorni rad problematizira suvremeno
vrijeme u kojem živimo. Zapravo smo udaljeni od pravih informacija, a nude nam
se samo kontrolirane, usmjerene, tendenciozne. One su filtrirane interesima
kapitala i vjera. Upakirane su u političke proklamacije koje nam često rade o
glavi. Tzv. demokracija ne uspijeva unijeti ravnotežu i sigurnost u živote
stanovnika Svijeta već, suprotno, stalno konstruirajući neke neprijatelje,
drugačije, neželjene, insinuira opasnost od imaginarnih neprijatelja. Inicirani
su ratovi neposlušnih područja koja raspolažu resursima. Prijatelji i instalirane
osobe, odjednom postaju neprijatelji, a kažnjavaju se cijeli narodi pod krinkom
uvođenja demokracije. No, kad se malo bolje pogleda, uvijek se otkrije da je
iza svakog incidenta, bez obzira na naciju i žrtve, u pitanju profit.
Uostalom, ta demokracija je nastala u
robovlasničkoj državi-gradu, gdje su pravo glasa imali samo viđeniji, imućniji
muškarci, ali ne i žene, robovi niti stranci.
Relja
Rajković nudi zanimljivi predmet, prostorni objekt, izveden ove godine.
Umjetnik oblikuje elemente od raznovrsnih metala. Tu su željezo, bakar,
aluminij uz okside i boje. On koristi ton pojedine vrste materijala gdje neka
područja dovodi do uglancanosti, a neke matira ili patinira. Za ovaj rad važne
su tehničke karakteristike svjetla, kao i dojmovi koje oblici izazivaju kod
promatrača.
U rezultatu, pred nama su stilizirana lica
ujedinjena u predmet. Lica kao da iskazuju neku sjetu iako nemaju portretnih
karakteristika. Njihova plošni obrazi kao da proizlaze jedan iz drugoga.
Svjetlo se ovdje pojavljuje kao medij koji određuje prepoznatljivost i dojam
oblika, ali i kao reflektirajući entitet. Ovaj rad ovisan je o vanjskoj
rasvjeti, ali i on uzvraća odbljeske svjetla. Tako, prolazeći mimo njega,
mijenjaju, nižu se dojmovi i kao da se i sam objekt pomalo mijenja, ovisno o
kutu gledanja.
Svojevrsnu zamjenu teza plasira Katja Restović. Na temu projekta, ona
humorno odgovara slavinom za vodu, špinom iz koje „curi“ svjetlo. Već sama
ideja je bizarna po poznatom kriteriju kako struja i voda ne idu zajedno. No,
ovo autoricu ne zbunjuje, već izaziva. Rad naziva „Žeđ“. Tako imamo i smislenu
kontradikciju, ali onu koja se može opravdati. U urbanom području, slavina iz
koje teče voda i jest neka vrsta artificijelnog, kontroliranog izvora, bez
lirike. Ali, ovaj izvor emitira svjetlost. Tu sad imamo potpitanja koja
dodiruju elementarnu edukaciju. No, shvatimo li rad kao igru propitivanja
realnosti, čini se da smo na najboljem tragu.
Autorica u komentaru ovu vizualizaciju
postavlja na osobnu ravan: „…koliko je 'izvor' energije blizak, prisutan i
važan u svim životnim procesima i koliko u stvari, sve pak ovisi o nama
samima: koliko ćemo životnu silu uzeti, koristiti, upražnjavati, biti je
svjesni…“
Neke su perceptivne varke uzrokovane
nesavršćenošću naših osjetila (tromost oka, primjerice), a neke radom našeg
mozga. Iluzije mogu
uključiti sva čula, ali su najpoznatije i najčešće vizualne. Procjenjuje se da
čak oko 85% ukupnih informacija o okolnom svijetu i osobnim stanjima dolazi iz
čula vida. Iako svjetlo zaista može izazvati varke (ili iluzije),
ovaj rad nije varka jer je ostvaren, ali nudi iluziju.
Na temu ovog projekta Aleksandra Rotar nudi dva nadrealistička crteža. Svjetlost se na
radovima najbolje manifestira na prazninama, bjelinama podloge papira koju
autorica uklapa u oblike. Jedan rad je nešto čitljiviji i možemo ga postaviti u
područje komunikacije. Na drugom razaznajemo tek neke ocrtane dijelove. Na oba
prepoznajemo oblike koji nude ideju oka. Tako imamo poveznicu sa svjetlom, jer,
ovaj fenomen doživljavamo vidom. Umjetnica kao da želi zbuniti promatrača. Ona
računa na činjenicu da su perceptivne varke uzrokovane nesavršćenošću osjetila,
npr. tromošću oka, a neke evidentiranjem slike u našem mozgu.
Iluzije uključuju sva čula,
ali su najpoznatije i najčešće vizualne. Čak 85% ukupnih informacija o okolnom
svijetu i osobnim stanjima dolazi iz čula vida. Tako, percipiranje radova
ostavljamo imaginaciji promatrača.
Svjetlo se reflektira od nekih površina, a
ponekad osvjetljuje, predmete i/ili situacije izvlači u vidno polje. U ovom
slučaju, umjetnik, koristeći, podražavajući svjetlo, nudi bizarnu temu, motiv,
koji izaziva pažnju. Halil Salčin
zapaža zanimljivost krhotina stakla. Ova tema budi likovne, ali i socijalne
asocijacije. Uvijek se postavlja Magritteovo
pitanje/odgovor/konstatacija naslikane forme: „Ovo nije lula“/„Ceci n'est pas une pipe“. Po ovom ključu, ni
ove krhotine nisu krhotine, već njihova slika. Michel Foucault propituje
odnos svijeta stvari i svijeta znakova. U njegovom eseju Magritteovo
nadrealističko slikarstvo postaje prostorom razumijevanja moderne kulture u
kojoj utjecaj ideje prikazivanja slabi pred najezdom simuliranih modela bez
dubine i s jednoznačnim smislom.
Svjetlo je, u ovom
hiperrealističkom djelu koji tematski nosi ideju nadrealizma, umjetnik koristio
pri radu, što je i logično. Jer,
bez obzira na to koliko neki objekt bio realistično nacrtan, promatrač ga
nikada ne može percipirati kao stvarnog, nego samo njegovu sliku. No, zanimljivo, provokativno je reproduciranje
odbljesaka, odsjaja koje emanira polupani, krhki stakleni materijal. U
socijalnom smislu, ovi radovi izazivaju propitivanje vremena u kojem nam se
čini da živimo u krhotinama prostora koji je sve manje udoban, a sve više
omeđen nasrtajima političara u službi krupnog kapitala te religijskim
agresivcima koji ne znaju što je to tolerancija prema drugačijosti.
Zanimljiv rad, tematski, interpretativno i
značenjski, predstavlja Ellen Semen.
Ona uljem na platnu slika nadrealnu situaciju. Zapažamo stablo na otočiću,
vodu, pozadinu (ideju prostranstva neba) i magični krug unutar kojeg je slika
zumirana, izoštrena. Ostali dijelovi slike ostaju mutni, neoštri.
Rad ima simbolične i nadrealističke
konotacije. Umjetnica radu daje naziv „Otok“. Već sama riječ asocira izolaciju,
izdvojenost, samoću. Ona komentira: …“okrugla forma je kao uvid u drugu
dimenziju vremena…“ Promatraču se nudi pogled na dva perioda vremena
istovremeno. Kao da osoba nije ni primijetila promjene u prirodi koje nude
godišnja doba. Nameće se ideja osamljenosti. Kao da autorica „osvjetljava“
stanje koje se i nama može dogoditi. Plutanje morem, vodama samoće može se
odužiti. No, osamljeno stablo, na sasvim malom kopnu, ostaje zeleno. Kao da
autorica želi iskazati kako upornost postojanja biva nagrađena svjetlom
zadovoljstva pa makar doživljenu/viđenu kroz mali okrugli trag potpune
osvijetljenosti.
Fenomen svjetlosti ne zapažamo kao
posebnost, kao ni disanje, zrak kojeg udišemo. Svjetlost je pojava koja nam
omogućava vidjeti, prepoznavati oblike,
boju ili ton. Sunce emanira ka zemlji najjače i osnovno svjetlo. Njegovo
osvjetljavanje izaziva zanimljive efekte. Goran
Skorup Gromski bilježi jedan takav svjetlosni događaj. Pred nama je pomalo
zbunjujuća fotografija kojoj je osnovna karakteristika sukob tekstura.
Kvadratični raster kamenog zida biva grubo podijeljen na osvijetljeni i
neosvijetljeni dio. Zbunjuje zapravo valovita granica svjetla i sjene.
Shvaćamo: to je rub krova pokrivenog valovitim crijepom.
Količina svjetla određuje prepoznatljivost i
dojam oblika. Na ovom radu autor bilježi kako svjetlost definira snagu
kontrasta. Svjetlo može izazvati varke (ili iluzije). Većina perceptivnih varki uzrokovane su
nesavršćenošću naših osjetila (tromošću oka, primjerice), a neke radom našeg
mozga. Iluzije mogu
uključiti sva čula, ali su najpoznatije i najčešće vizualne. Više od 85%
ukupnih informacija o okolnom svijetu i osobnim stanjima dolazi kroz čulo vida.
Tako ovaj rad u prvi trenutak ne uspijevamo očitati kao realnost, već kao nadrealni
prikaz. Kasnije nam postaje jasna autorova interpretacija: podnevne snažne
osvijetljenosti nekog, vjerojatno primorskog eksterijera.
Dorotea Smrkinić
nudi nam voajersku ideju promatranja kroz ključanicu. Ona nas poziva da
provirimo u njezin objekt iz kojeg, iz daljine, zapažamo osvijetljenost
unutrašnjosti. No, približavanjem oka mogućoj slici unutrašnjosti, bivamo
razočarani jer, od svjetla ne vidimo ništa konkretno.
Umjetnica daje naslov radu „Svjetlost je
ključ“. Ona tumači: „…Pogled kroz okno ključanice otkriva da je izvor
svjetlosti nemoguće izravno promatrati, kao što je spoznaju nemoguće dobiti iz
samog izvora već kroz projekcije na prostor koje sadrže samo neke aspekte
izvornog…“. Postaje jasno da autorica cilja na modalitete edukacije i osobne
spoznaje koje ne moraju uvijek biti sukladne. Posebno u suvremenosti kada nam
se nudi vjeronauk, a mi se nikako ne možemo složiti s fanatičnim tvrdnjama
kanonizirane vjere. Umjetnica kao da nas, nakon uvida u njen rad, želi
inicirati kao osobe koje imaju svoj stav koji se ne mora podudarati s većinskim
ili agresivnijim, što je češći slučaj.
Svjetlost je pojava koja nam omogućava
vidjeti, prepoznavati oblike, boju
ili ton. Fenomen svjetlosti ne zapažamo kao posebnost, kao ni disanje, zrak kojeg
udišemo. Ali, zapažamo atmosfere koje uzrokuju svjetlosni efekti. Tako Luiza Štokovac fotografskom
tehnologijom bilježi svojevrsni nokturno. Na fotografiji zapažamo noćnu
svjetiljku i ležaj priređen za spavanje. Postignuta je mirna, meditativna
atmosfera.
Centar rada postaje izvor svjetla kojeg
prvog zapažamo, a onda se pogled stane kretati po ostalim dijelovima rada. Tako
otkrivamo ležaj, prozor, stolicu, ugao radnog stola, čak i medvjedića u uglu.
Šalicu za kavu otkrivamo tek pri povratku pogleda na izvor svjetla. Kao da smo
ju u prvi mah previdjeli intenzitetom zapažanja svjetiljke. To je svakako
uvjetovano senzibilnošću promatrača. Ali, proboj svjetla u mračnom prostoru
prvi privlači pažnju. Iako je na radu izvor svjetlosti artificijelan, arhetipski
doživljavamo prizor koji nudi mir, umirivanje dana, spremnost za snove.
Autorica adekvatno doživljaju kojeg nudi, rad naziva „Midnight light“.
Sunce je najjači izvor svjetla koje
poznajemo. Njegov sjaj izaziva mnoštvo senzacija. Treba ih primijetiti. Jednu
zanimljivu svjetlosnu igru prostora i osoba, predstavlja Tea Štokovac. Ona fotografskom kamerom bilježi kadar koji
promatrača ostavlja zbunjenim. Čini se kao da smo se našli pred ekranom. Na
radu primjećujemo nekoliko scena koje se šire u dubinu. Prvi, najbliži segment
predstavlja otvor u zidu. On može djelovati poput okvira. Unutar njega je još
jedan kadar koji također nije odmah čitak. Prepoznajemo djelomično osvjetljenu
horizontalnu plohu i noge hodača.
Izvjesnu dozu iznenađenja izaziva ova sasvim
realna situacija koja bježi ka nadrealnom. Čini nam se da je zgrada stara i
oronula. Scena može izazvati emocije. Je li osoba ovdje dobrodošla, je li tu
zbog nekog sjećanja na prostor ili je radoznala lutalica. Mi ne znamo da li
osoba trči, hoda, je li možda u bijegu. Autorica pred promatrača postavlja
svojevrsnu zagonetku, ali likovno odlično izvedenu. Maštovito i u pravom
trenutku, ona rabi fotoaparat, znalački zapaža i bilježi neponovljivi trenutak
osvijetljenosti arhitekture i čovjeka.
Postoje tri osnovne vrste svjetla. Prvo je
prirodno: sunce, polarna svjetlost, mjesečeva svjetlost, sjaj zvijezda,
krijesnica, fluorescentne ribe. Slijede uobičajena umjetna svjetla poput
baklje, električne žarulje, reflektora, voštanica, svijeća, lomača i sl. Tu je
i alternativno, ono čiji spektar ne vidimo očnim organom, npr. rendgensko
osvjetljavanje ili prikaz aure Kirlianovom fotografijom. Goranka Supin u svom radu, uz uobičajeno osvjetljavanje, koristi
rezultate rendgenskog snimanja. Njen objekt sastoji se od debljeg sloja u kojem
su otvori. Na svakom otvoru je stiliziran oblik figure čovjeka. Oni su svi
isti, jedino im se razlikuje obojenost, ispunjenost prostora glave. U te
prostore, umjetnica nekima postavlja RTG fotografiju mozga, a neke ostavlja kao
prazne krugove. Ona time na bukvalan način nekima ostavlja „mozak“ uključenim,
a neki taj organ doslovno nemaju.
Ovaj upozoravajući rad autorica naziva
„Reprogramiranje“. Ona tumači kako je nekima mozak „ispran“. Na radu je to
predočeno. Ona kaže: „…Kako mediji imaju veliku ulogu u ljudskim životima, oni
nameću svoje stavove, kontroliraju i preoblikuju mišljenja. Jednom riječju
ljudima „ispiru mozgove“…“. Očito je da autorica problematizira suvremenost u
kojoj se mediji, politika i religija jako trude zasjeniti istine, od
znanstvenih do dnevnopolitičkih. Svoje podanike, stanovnike određenih područja
strogo odjeljuju nacionalizmima i drugim izmišljenim ugrozama. Autorica kao da
želi „osvijetliti“ odgovornosti: Svijet je ovakav zato što smo dopustili podivljalom
profiterstvu da ga učini takvim, a upirati prstom u nekolicinu profitera nije
dovoljno. Svi smo krivi. Voltaire kaže: 'Nijedna pahulja u lavini nikad se nije
osjećala odgovornom'.“
Humoran rad na temu ovog projekta, podastire
Noel Šuran. On uzima iskorištene
pločice, mirisne tablete protiv komaraca, slaže ih na tamnu podlogu u format
pravokutnik te ih uokviruje. Tako realizira građanski predmet „za na zid“ s
bizarnim motivom koji ima karakteristike geometrijske apstrakcije sa smrtnom
prijetnjom, u odnosu na komarce. A ovi
zujavci i krvopije najčešće se pojavljuju, aktiviraju negdje na razmeđi svjetla
i tame, dana i noći. Često imamo problem s komarcima ako nemamo mrežu na
prozorima, a upalimo svjetlo u prostoru. Umjetnik dosjetljivo imenuje svoj rad:
„Noctturno“. On komentira: „Ovaj nokturno jest rad koji obrađuje sanjarske
motive i ugođaj ljetne noći. Jednom smrkne, drugom svane…”.
Izvrstan rad koji problematizira temu ovog
projekta, predstavlja Miriam
Elettra Vaccari. Umjetnica pronalazi kolekciju nečijih starih,
ostavljenih fotografija iz prošlog stoljeća. Fotografije prikazuju privatne
trenutke osoba koje umjetnica nije poznavala. Ona kaže da ih nikada neće ni
upoznati. Kolekciju nije bacila, te uspješno njima sastavlja rad u kojem do
izražaja dolazi opća rasvjeta, ali i sasvim ciljana, od strane umjetnice,
raspoređena rasvjetna tijela unutar rada. Mirijam od nas okreće fotografije. Na
uvid imamo poleđine, od kojih na nekima postoje zapisi lokacija, imena, godine.
Autorica osvjetljuje detalje, tek nekoliko lica s fotografija, i to s
unutrašnje strane, određenim ritmom.
Jedna od niza značenja
ovog rada je slučajnost. Od slučajnog nalaženja kolekcije fotografija pa do
nasumičnog, skoro slučajnog raspoređivanja na lice rada. Također su izabrane
slučajne osobe jer, autorica, kao ni mi, ništa ne zna o osobnostima
fotografiranih ljudi. Ona
komentira rad: „Obuzimala me radoznalost, poštovanje, slatka misterija, prava
tajna.” Ovaj izuzetan rad odašilje poruku o prolaznosti, o trenucima
koji su neponovljivi. Ako bi
bilo onako kako tvrde indijanci, da fotografija oduzima dušu, onda je osobama s
fotografija, odnosno njihovim dušama, umjetnica produžila postojanje.
Noćnu urbanu situaciju Eugen Varzić koristi za problematiziranje pojma svjetla. On slika
dva motiva: jedan je portret mladića iz začudne perspektive, a drugi je
„figura“ stroja za sreću. Lice je snažno osvijetljeno izvana, a stroj iznutra
te emanira svjetlo kroz stakla. Oba rada, bez obzira na bizarni motiv stroja,
autor uokviruje, čime daje konceptualnu, provokativnu notu ovom diptihu. Ipak,
čini se kao da su ova dva motiva u nekom odnosu. Kao da mladić s obožavanjem
gleda stroj, kiosk, aparat. A, snažno rasvijetljeni predmet zabave kao da
zavodi mladića. Ovu situaciju možemo usporediti s kladionicama, kasinima ili
igricama na mobitelima i kompjutorima. Koliko ljudi fanatično „igra“, a da ne
shvaća da su sve cyber igre zapravo narihtane varke. Mnogo je pozitivnije ići
trčati, zaigrati nogomet na nekoj livadi ili igrati šah, damu ili briškulu.
Razlika je u kvaliteti druženja. U cyber svijetu ljudi se osame, a u ostalim
igrama imaš barem jednog suigrača s kojime možeš komunicirati kao s čovjekom.
Svjetla, umjetna rasvjeta, često služe u
komercijalne svrhe na način da osvjetljavaju reklame ili lokacije gdje se može
potrošiti novac. Svjetlo u tim slučajevima pogoduje profiterstvu. Ove naslikane
scene mogu propitivati fascinaciju igre bez partnera. Sprave za igru pojedinca
uvijek svijetle. Umjetnik kratko komentira: „Svjetlo kao uvertira mraka“.
Ivona
Verbanac podastire autorsku knjigu. U njoj su uvezane fotografije njenog
performansa „REFLEXIA (This is not freedom)“. Umjetnica posuđuje perje od ptica
i s paperjastim materijalom oblikuje svoj rad, krila za izvedbu performansa.
Ovo asocira na anđele, bića s krilima. Za njih se kaže kako ih ima mnogo i da
su važni za funkcioniranje svemira. Oni se spominju u tri abrahamske religije,
ali krilata bića s ljudskim ili životinjskim tijelom nalazimo i u drugim
vjerovanjima. Također, sjetimo se i legende o Ikaru koji je, iako od oca Dedala
upozoren, uzletio previsoko pa mu je sunce, izvor svjetla i topline, rastopilo
krila te se on sunovratio u more.
Ovoga puta, koristeći fotografije koje je
snimio Giulio Cardona, umjetnica pokazuje krila kroz scene izvedbe performansa.
Ovaj, dokumentarno-artistički predmet izaziva pažnju jer na fotografijama ima
detalja i većih planova pa nismo sasvim sigurni što se s perjem događa.
Promatrač ga mora prolistati ne bi li shvatio događaj i uživao u odličnim fotografijama.
Ova uporaba krila, metafora leta, te sklop scena predstavlja umjetničin odgovor
na temu ovog projekta. Rad je višeznačan, dramatičan i ujedno sasvim nježan.
Ponekad poželimo imati krila i negdje odletjeti iz začaranog kruga zadatosti
života. Tako ovi predmeti simboliziraju odlazak, izbavljenje, mogući predah u
ovom našem napornom vremenu koje svi dijelimo. Krila, kao oznake leta postaju
sinonimi slobode.
Tatjana
Vuković predstavlja neobičan rad, instalaciju. Rad je intimistički određen,
propituje autoričino postojanje. Umjetnica koristi neuobičajene, organske
materijale koje imaju fizikalne veze s njenim tijelom. Kroz rad dobivaju novo
značenje i određuju veliki dio doživljaja. Naime, ona uzima svoju krv i vlasi
kose kojima oblikuje svoje obličje na transparentnom materijalu. Rasprostrti
materijali na samom tom dijelu ne opisuju izgled, ona ne stvara portret. Na tom
prozirnom dijelu ona oblikuje nešto kao fraktalnu mrežu unutar gabarita svoje
stature. Iza ovog predmeta postavljenog u prostor, autorica printa cijelu svoju
figuru s licem. I na tom realističnom portretu, pojavljuju se iste fleke kao i
na transparentnoj plohi koja je postavljena točno ispred figure autorice. Tako
promatrač tek s jedne pozicije može doživjeti preklapanje rastera s realističkom,
plošnom, portretnom figurom u pozadini.
Ovaj konceptualni rad dodiruje pitanja
osobnosti, emancipacije, i hrabrosti prikazivanja sebe i svoje nutrine u istom
radu. Crtež koji se poklapa s fotografijom ovisan je o svjetlu. Potrebno je da
bude osvjetljen na način da se sjene preklapaju s pozadinskom fotografijom.
Svjetlo prolazi kroz nju simbolično, kroz crtež na pleksiglasu. Ovaj
zaustavljeni performance, na neki preneseni način iskazuje autoričino tijelo
iznutra i izvana. Kao da simbolikom materijala želi iskazati osobnu borbu
želeći naglasiti borbu za individualnost. Umjetnica komentira: „Izborom
materijala: pleksiglas označuje transparentnost, kosa individualnost, krv
esencijalnost, fotografija narativnost. Moje tijelo i njegovi dijelovi postaju
medij izraza. Ja sam sredstvo i sadržaj svog umjetničkog izražavanja…“
U prostoru i vremenu sadašnjem možemo se
prisjećati i propitivati neka prošla vremena i izdvojiti osobno sjećanje. Tako
se Roberta
Weissman Nagy osvrće ka svojoj majci i realizira izvrstan video-rad. On je
u isto vrijeme i hommage pokojnoj
ženi, ali i niveliranje osobnih energija umjetnice vezanih uz odnose s
roditeljicom, odrastanjem, životom. Zajedno s time i propitivanje svojih
stavova o i u osobnom životu. Cijeli video se odvija u posebnom
osvjetljenju, kao u nekom bezvremenskom i bezdimenzionalnom vakuumu.
Crno-bijelu fotografiju svoje majke ritualno
uranja u vodu, osnovni životni element. Zatim tu vodu formira u oblik koji
povezuje s majkom, na način da zaleđuje stari tanjur s vodom. Tako je sjećanje
postalo oblik. Točnije, oblik tanjura iz djetinjstva. Taj oblik traje dokle
dopire memorija ili, u ovom artističkom slučaju, dok se oblik tanjura ne
rastopi. Od leda se opet stvara tekuća voda u kojoj autorica pere lice. Umjetničin
prolaz kroz stanja, ona prati glasom, pjevajući jedinu pjesmicu koje se sjećam
da je majka pjevala… Gledajući rad, osjećamo dramatiku osjećaja jer, umjetnica
opisuje odsustvo. Ovo je zaista izuzetan rad, duhovan, proživljen i plemenito
potresan.
Ona ga odlično obrazlaže: „Uz zvukove iz
daleke prošlosti, tražim osjećaj mira sigurnosti udobnosti apsolutne ljubavi
koji nas sve u suštini dočeka onda kad se pojavimo... Međutim u prostoru
vremena iskustva se izbrišu. To svjetlo, netko traži u religiji, netko u
opijatima... Netko u primarnim odnosima. Čak ga na trenutke i osjetim. Na
trenutke. Kao i kad slušam ptice, rano ujutro, kad ne mogu spavati i
dočekam prvo svjetlo... Još jednom.“
Andrej
Zbašnik na temu projekta nudi odličan, dosjetljiv i znakovit rad. Umjetnik
ovaj ready made predmet naziva
“Svijećnjak“. On „besmisleno“ spaja dva predmeta koji imaju idejnu vezu, ali
nemaju i ne mogu imati funkcionalnu. Pred nama je električno grlo za žarulju i
u njega montirana poluizgorena, skoro potrošena svijeća. Predmeti se sreću na
značenjskom području jer oba predmeta obećavaju svjetlo. No, u ovoj
konstelaciji ne mogu funkcionirati.
Oba potencijalna emanatora svjetlosti
spadaju u artificijelne izvore. Plastično ili bakelitno grlo bi trebalo svijetliti
na energiju struje, a svijeća je konstrukcija koja svijetli temeljem izgaranja,
otvorenim plamenom. U ovoj kombinaciji, oni izazivaju mnoštvo asocijacija. Grlo
i žarulja, bez sjenila, svojevrsni su simboli siromaštva. Svijeća može biti
svjedok prošlih vremena dok nije bilo druge rasvjete, ali je arhetipski
zadržala i neku oznaku lirike, tajnovitosti, prisnosti, čak i duhovnosti.
Autor komentira: „...u svjetlosnom polju
smisla, čovjek je ostvario, a i dalje stvara najbolja i najgora djela. Ako se cjelokupna
povijest bazira na trošenju, tada je svjetlost jedini svjedok, element o kojem
ovisi fizikalna i kulturna egzistencija i bez obzira na antropomorfne naslage i
kalupe identiteta, unutar kojih je čovjek svjetlost učinio svojim oruđem i
oružjem, ta ista svjetlost ostaje neovisna o ljudskim parametrima. Čovjek je
stvorio mnogo vrsta svjetla, ili ih iscrpio iz prirode, ali on svjetlo ne može
uništiti, kao što je svjetlo stvorilo čovjeka te ga i gradi i uništava u
vječnoj mijeni svjetlosnih emanacija…“.
Martin Zelenko
predstavlja video-performans i video-instalaciju. Radi se o improvizacijama s
elektroničkim, analognim RGB signalom. Uz otvorenje, prirediti će
video-performans uživo. Kasnije će aktivnost prepustiti aparatu. U konačnici,
rad je moguće predstaviti kao završen video-uradak koji se predstavlja na nekom
ekranu ili projekcijom. Umjetnik radove naziva „RGB oscilacije“. Autor će
koristiti aparat nazvan „3TrinsRGB+1c“. To je analogni audio/video synthesizer
koji proizvedi efekt (design: Gieskes). Sprava je u mogućnosti i samostalno
proizvoditi, generirati audio/video frekvencije.
Interaktivni rad, video-performans, ostvarit
će se kamerom, snimanjem posjetilaca, prisutnih osoba svojevrsnim „video
nazorom“, koji će istovremeno s događanjem u prostoru, biti projiciran kroz prozor na postojeće
artefakte eksterijera. Ovo rezultira igrom: tko je ušao u prostor, njegova
slika izlazi na drugu stranu lokacije.
Umjetnik tumači: „U ovom projektu dijelom
improviziram, djelomice planiram. U nekim dijelovima su samo improvizacije s
RGB analognim signalom. U drugima, upotrebljavam video signal digitalne kamere
s prijenosom uživo, gdje snimam ekran televizije i poigravam se s takozvanim
“infinite loop” ili beskonačnim ponavljanjem slike. U trećoj varijanti koristim
postojeći snimak u kameri novogodišnje jelke koja svjetluca, te manipuliram
dodavanjem RGB oscilacija. Rezultati su varijacije između figuracije i
apstrakcije, od “apstraktnog ekspresionizma” i “op arta” do “pop arta”…“.
Light thinks it travels faster than
anything but it is wrong. No matter how fast
light travels, it finds the darkness
has always got there first, and is waiting for it. / Svjetlo misli da putuje brže od svega,
ali to je pogrešno. Bez obzira kako brzo putuje svjetlo, ono otkriva da je tama
uvijek prva stigla i čeka./. Terry
Pratchett, pisac znanstvene fantastike
Eugen Borkovsky, 2017.
Općina Grožnjan / Comune di Grisignana
HDLU Istre
POLIVALENTNI KULTURNI CENTAR GROŽNJAN /
CENTRO CULTURALE POLIVALENTE GRISIGNANA
GROŽNJAN
Grad umjetnika 1965 2017 GROŽNJAN
Cittá degli artisti
No comments:
Post a Comment